Sunday, September 6, 2015

LELAKI HARAPAN DUNIA FILEM TERBAIK FFM 27 - 2015

06/09/2015-07:05am

Assalam..
Suka tengok Awie kat Filem Dollar Superstar...tak tau pulak ada filem yang cenggini kat Malaysia..nanti senang nak layanlah...

_________________

Lelaki Harapan Dunia Bolot Anugerah Festival Filem Malaysia ke-27

5 September 2015
IMG_0318

KUALA LUMPUR: Filem Lelaki Harapan Dunia arahan Siew Seng Tat diangkat sebagai filem terbaik Anugerah Perdana Festival Filem Malaysia ke 27 (FFM 27) yang diadakan di Planery Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, di sini, malam Sabtu.

Kemenangan tersebut sekaligus menewaskan saingan terdekatnya iaitu filem Terbaik Dari Langit dan membawa pulang trofi bersalut emas sumbangan Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia (Finas).Selain itu, Siew Seng Tat turut meraih trofi Pengarah Terbaik dan Cerita Asal Terbaik.

Selain itu, menerusi filem tersebut, pelakon cilik Rayqal Iskandar turut berjaya meraih anugerah Pelakon Kanak Kanak Terbaik.Sebelum itu, pada malam perasmian FFM 27 yang berlangsung pada Selasa lalu, Lelaki Harapan Dunia turut merangkul anugerah  Penataan Seni Terbaik menerusi Tunku Mohd Taufek/Tunku Tommy Mansur.

Filem The Journey berjaya merangkul sebanyak empat anugerah iaitu Filem Bukan Di Dalam Bahasa Melayu, Pelakon Lelaki Terbaik (Lee Sai Peng), Sinematorgrafi Terbaik ( Eric Yong) dan Filem Box Office.


Selain itu, anugerah Pelakon Wanita Terbaik dimenangi oleh Nur Fazura menerusi filem Manisnya Cinta Di Cappadocia.


Para pemenang menerima trofi bersalut emas sumbangan Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia (Finas).Selain itu, anugerah Karyawan Sepanjang Zaman diberi kepada pengarah Othman Hafsham.

Hadiah pemenang utama disampaikan oleh  Pengarah Datin Paduka Shuhaimi Baba dan Ketua Pegawai Eksekutif Pansha Nalliah.Majlis dihoskan oleh Nabil Ahmad dan Sherry Alhadad, ia disiarkan secara langsung menerusi Astro Ria.

Turut hadir, Menteri Komunikasi & Multimedia, Datuk Seri Panglima Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak dan Ketua Pengarah Finas Datuk Kamil Othman.

Majlis turut dimeriahkan dengan persembahan nyanyian oleh Indah Ruhaila, Hazama, Najwa Mahiaddin, Joe Flizzow & Sonaone.

Terdahulu 10 anugerah telah disampaikan pada malam perasmian di Symphony Lake Suite, KLCC, malam Selasa lalu.

Berikut ini senarai 20 pemenang utama FFM 27:

1. Filem Terbaik : Lelaki Harapan Dunia

2. Pengarah Terbaik : Siew Seng Tat -Lelaki Harapan Dunia

3. Filem Bukan Di Dalam Bahasa Melayu : The Journey

4. Pelakon Lelaki Terbaik : Lee Sai Peng - The Journey

5. Pelakon Wanita Terbaik : Nur Fazura - Manisnya Cinta Di Cappadocia

6. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik : Amirul Affendi -Terbaik Dari Langit

7. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik : Nadiya Nisaa - Terbaik Dari Langit

8.  Pelakon Harapan Lelaki : Kodi Rasheed - Ophilia

9. Pelakon Harapan Wanita : Dawn Cheong - Cuak

10. Pengarah Harapan : Raja Mukhriz - Ophilia

11. Lakon Layar Terbaik : Mamat Khalid - Amir & Loqman Pergi Ke Laut

12. Cerita Asal Terbaik :  Siew Seng Tat -Lelaki Harapan Dunia

13. Pelakon Kanak Kanak Terbaik :  Rayqal Iskandar - Lelaki Harapan Dunia

14. Sinemortografi Terbaik : Eric Yeong - The Journey

15. Penyunting Terbaik : Adilan Azemi - Dollah Superstar

16. Filem Box Office : The Journey

17. Karyawan Sepanjang Zaman : Othman Hafsham

18. Anugerah Khas Juri 1 : The Great Lion

19. Anugerah Khas Juri 2 : Amir & Loqman Pergi Ke Laut

20. Anugerah Khas Juri 3 : Terbaik Dari Langit
http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2015/09/05/ffm/
__________________________________________EnD

Friday, September 4, 2015

HARIMAU MALAYA VS UAE DI ABU DHABI (0-10) 03/09/2015- VIDEO JARINGAN

04/09/2015-07:30am

Assalam...
MasyaALLAH!!! Apa sudah jadi pada ente semua?

_______________

UAE Belasah Malaysia 10-0 Di Abu Dhabi

 Jumaat, 4 September 2015


KUALA LUMPUR: Serba tidak menjadi buat skuad Malaysia sehingga dibelasah 10-0 oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada perlawanan ketiga Kumpulan A pusingan Kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019 di Stadium Mohammed Bin Zayed, Abu Dhabi, Khamis malam.

Kekalahan tersebut menyaksikan Malaysia yang berada pada ranking ke-168 dunia, kekal menghuni tangga tercorot Kumpulan A selepas kalah 6-0 kepada Palestin dan seri 1-1 menentang Timor Leste pada dua aksi terdahulu.
 

Manakala UAE yang menghuni tangga ke-70 ranking dunia mendominasi perlawanan pada babak pertama menerusi ledakan tujuh gol.

Pesta gol skuad Al-Abyad bermula seawal minit ke-15 menerusi Mohanad Salem sebelum Ali Makhbout menggandakan kedudukan, selang enam minit kemudian selepas menyambar tangkapan kurang kemas penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat sebelum tuan rumah menambah dua lagi gol menerusi Ahmed Khalil (minit ke-23) dan dua minit kemudian oleh Habib Al-Fardan.

Kemasukan penjaga gol Perak, Zamir Selamat selepas itu nyata gagal membendung pintu gol negara daripada terus dibolosi menerusi sentuhan penyudah Ahmed Khalil pada minit ke-29, Ali Makhbout (m33) dan Mohamed Gharib (m39).

Kedudukan 7-0 itu kekal sehingga berakhirnya babak pertama. 


Bersambung separuh masa kedua, skuad kendalian Dollah Salleh itu cuba melakukan serangan balas sekali sekala namun masih gagal menembusi kekebalan benteng pertahanan UAE yang diketuai Mohanad Salem.

Ahmed Khalil mencipta hatrik selepas menjaringkan gol ketiga pada minit ke-70 untuk menewaskan penjaga gol gantian kedua Malaysia, Mohd Khairul Azhan Mohd Khalid.

Ali Makhbout turut mencipta hatrik pada minit ke-75 menerusi percubaan menarik dari luar kotak penalti sebelum Ahmed Khalil mengesahkan kemenangan besar UAE menerusi gol ke-10, selang dua minit kemudian dan keputusan berkenaan kekal sehingga tamat perlawan.

Malaysia dijadualkan menentang Arab Saudi pada aksi keempat kumpulan di Stadium Shah Alam pada 8 September  ini.
http://www.mstar.com.my/sukan/bola-sepak/2015/09/04/uae-belasah-malaysia/
________________________________________________EnD

UQASHA SENROSE JAWAB FITNAH TAK BERHIJAB

04/09/2015 - 07:11am

Assalam....
Alhamdulillah, berjumpa dengan Jumaat yang seterusnya....
_________________

Uqasha Senrose Jawab Fitnah Ke Kelab Malam Tanpa Hijab

 Jumaat, 4 September 2015

Uqasha Senrose 

KUALA LUMPUR: Pelakon Uqasha Senrose terkejut apabila dituduh ke  sebuah kelab malam tanpa bertudung sebaliknya sekadar memakai topi.

Uqasha atau nama sebenarnya Nik Zaris Uqasha Nik Sen, 23, menyifatkan khabar angin itu adalah perkara yang tidak masuk akal memandangkan dia tidak pernah memasuki kelab malam sebelum ini.

"Saya belum gila lagi nak buat perkara macam itu. Pergi kelab malam pun tak pernah, apatah lagi nak ke tempat itu tanpa tudung.

"Ia satu tuduhan yang tidak masuk akal. Bukan saya orangnya. Saya tak tahu apa-apa tentang isu ini," katanya kepada mStar Online.
Uqasha ditemui pada majlis pelancaran koleksi perniagaan tudung yang baru ditubuhkannya iaitu Uqasha Senrose Collection.

Beberapa minggu lalu, nama Uqasha menjadi perbualan beberapa blog dan forum di internet kononnya dia telah ke sebuah kelab malam bersama rakan-rakannya.

Aktres itu dikhabarkan ke tempat itu tanpa bertudung sebaliknya memakai topi bagi mengelak orang ramai mengenalinya.

Sementara itu, mengenai Uqasha Senrose Collection, dia tidak menyangka mampu menghasilkan beberapa koleksi tudung rekaan sendiri selain menyifatkan perniagaan itu sebagai bidang baru yang diterokai selain kerja-kerja seni.

"Sejak berhijab, ramai yang bertanya cara saya memakai tudung selain ditawarkan menjadi duta produk muslimah.


"Jadi saya fikir, daripada menjadi duta produk orang lain, lebih baik saya punyai jenama tudung sendiri.

"Alhamdulillah, proses pembikinannya berjalan lancar dan buat masa ini, sebanyak lapan jenis rekaan tudung dihasilkan," ujarnya.

Uqasha Senrose (tiga dari kiri) bersama model muslimah yang menggayakan tudung terbaru jenamanya.

Dalam pada itu, kata Uqasha, material koleksi tudungnya juga daripada fabrik berkualiti tinggi selain menitik beratkan jahitan yang kemas.

Tudung-tudung tersebut dijual dengan harga bermula RM49 sehingga RM99.

Ia juga boleh dibeli secara dalam talian menerusi www.uqashasenrose.com.my

Mengenai kerjaya seni pula, Uqasha kini sibuk dalam program realiti Super Spontan All Stars musim ke-4.

Dia juga bakal muncul menerusi drama terbaharu iaitu Dan Hati Pun Berkata (RTM), Ally Akasha (untuk siaran TV9) dan Doa Yang Hilang (TV3).

http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2015/09/04/uqasha-disko/
_____________________________________________EnD

Sunday, August 30, 2015

TUN MAHATHIR - PENDAPAT AHLI POLITIK/HAPPY SUNDAY

30/08/2015-07:50am
Assalam....
Inilah politik...ia umpama sesumpah
Image result for gambar sesumpah

 yang sentiasa berubah mengikut keadaan dan kehendak semasa/rakyat. Bagi aku ini lumrah yang boleh diterima akal walaupun kadangkala ia macam cakap tak serupa bikin. Apapun ia tidaklah memberi impak yang besar pada rakyat, apapun ia taklah seteruk menggunakan, menyebabkan rasa tak percaya rakyat terhadap kes RM 2.6 billion itu, kerana bila aku rasa poket aku dah kosong dan harga barang semakin mahal , hati aku menyumpah, kenapalah pemimpin kita begitu gelojoh dan tiada membawa pada pendekatan Islam langsung, bagi mereka ugama juga adalah mainan politik mungkin. Maaf jika mengkritik kita kena pastikan yang diri kita tidaklah begitu...umpama bicara tentang ugama tapi sebenarnya solatpun tuang2..maaf yea.... jadilah diri kita yang sebenar dan janganlah pura2...Happy Sunday!!


 source:FB

_____________________End__________________

POLAND YAKIN JUMPA EMAS NAZI

30/08/2015-12:35am

Assalam....
Kalau betul kayalah Poland..tak payah nak harap derma aja...haha..

______________________________

Poland Percaya Mereka Temui Kereta Api Nazi Penuh Dengan Ketulan Emas

 Sabtu, 29 Ogos 2015

Sebahagian daripada terowong yang dibina oleh tentera Nazi Jerman yangnD
WALBRZYCH (Poland): Pihak berkuasa Poland pada Jumaat membuat satu pengumuman yang mereka percaya serta yakin telah menemui kereta api misteri milik tentera Nazi Jerman yang membawa bertan-tan ketulan emas, tersembunyi di dalam sebuah terowong rahsia di pinggir bandar ini.
Timbalan Menteri Kebudayaan, Piotr Zuchowski berkata, keyakinan mereka itu bersandarkan imbasan radar yang dilakukan ke atas terowong berkenaan.
"Kami yakin 99 peratus ia adalah kereta api Nazi yang membawa ketulan emas itu," ujarnya kepada para pemberita.
Kereta api tersebut disembunyikan di dalam terowong rahsia itu pada penghujung Perang Dunia Kedua di ambang kejatuhan Kerajaan Nazi Hitler.
Menurut Zuchowski lagi, imej yang diperolehi daripada imbasan radar itu menunjukkan sebuah kereta api yang dilengkapi dengan serombong senjata berat.
Legenda tempatan sejak sekian lama mengesyaki kereta api Nazi itu dipenuhi dengan ketulan emas, batu permata dan senjata telah disembunyikan di dalam sebuah terowong rahsia pada 1945.
Zuchowski menyifatkan penemuan itu sebagai sesuatu yang di luar kebiasaan.
Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan kedudukan tepat di mana terowong rahsia itu terletak.
Kata Zuchowski, maklumat mengenai terowong rahsia itu diperolehi daripada pengakuan seorang yang turut terlibat di dalam misi menyembunyi dan menutup pintu terowong berkenaan.
Awal bulan ini, seorang lelaki Poland dan Jerman memberitahu pihak berkuasa tempatan di sini yang mereka mengetahui di mana terletaknya lokasi kereta api yang disembunyikan itu.
Menerusi peguam, mereka berkata sanggup memberitahu lokasi berkenaan dengan syarat diberikan 10 peratus daripada apa yang ditemui nanti.
Dalam pada itu BBC melaporkan rekod menunjukkan antara 1943 hingga 1945, pihak Nazi telah mengerah tahanan perang untuk menggali terowong sepanjang 9km di sini.
Sebahagian daripada terowong yang ditemui itu telah menjadi pusat tarikan pelancong.
Timbalan Datuk Bandar Walbrzych, Zygmunt Nowaczyk memberitahu para pemberita Rabu lalu, bahawa lokasi terletaknya kereta api misteri itu dan identiti dua warga tua yang mendedahkannya masih dirahsiakan daripada pengetahuan umum.
"Lokasinya adalah di bawah kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan Walbrzych," kata Nowaczyk.
Menurut legenda, emas-emas itu diperolehi dari daerah Wroclaw, Poland dan disembunyikan untuk mengelak ia jatuh ke tangan tentera merah Soviet yang sedang mara ke bandar ini pada tahun 1945.
Kerajaan Poland sebelum ini memberi amaran kepada warganya supaya tidak mencari harta karun itu kerana dikhuatiri ia dipenuhi dengan jerangkap samar yang dipasang oleh tentera Nazi sebelum menutup pintu terowong berkenaan sepenuhnya.
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2015/08/29/poland-temui-kereta-api-rahsia/
________________________________________EnD

Friday, August 28, 2015

KILANG NAZA BUANG PEKERJA

28/08/2015-10:15am


Assalam......Simpati pada kakitangan NAZA...
Apapun... bagaimana kalau ada duit sebanyak ini, 


lawan boleh jadi kawan, blogger hijau boleh jadi biru,ulamaq boleh jadi tamak (boleh "cowteam" punya sokong kita, sanggup mati demi kita) yang pasti syurga dunia lagi cepat dan nyata bagi mereka (walaupun ajal kadang2 lebih cepat lagi..haha) dari syurga akhirat, sanggup ker....?
aku tengah fikir ler nie...kesian PM

_________________

Kilang Naza buang 42% pekerja

 28 Ogos 2015

KILANG Naza Automotive Manufacturing di Gurun mempunyai 601 pekerja yang memasang kereta-kereta di bawah jenama Peugeot dan Kia.


KUALA LUMPUR – Seramai 255 kakitangan Naza Automotive Manufactu­ring Sdn. Bhd. (NAM) diberhentikan kerja semalam selepas syarikat pengeluar kereta berjenama Peugeot dan Kia di Malaysia itu berdepan dengan situasi kejatuhan jualan kenderaan bermula sejak awal tahun ini.
Rata-rata pekerja yang diberhentikan itu melibatkan jawatan daripada pengurus sehinggalah operator di bahagian pengeluaran, logistik, cat, pemasangan dan teknikal di kilang NAM yang terletak di Kawasan Perindustrian Gurun, Kedah.
Pengurus Kanan Komunikasi Korporat dan Perhubungan Prinsipal Naza Corporation Holdings Sdn. Bhd. (NCorp), Nor Azlina Ishak berkata, keputusan untuk memberhentikan 255 daripada 601 kakitangan atau kira-kira 42 peratus pekerja NAM itu bukan suatu yang dirancang sebaliknya dibuat dalam keadaan terpaksa.
Beliau menjelaskan, sentimen ketidaktentuan ekonomi yang berlaku ketika ini membawa kepada penyusutan ringgit di samping pengenalan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April lepas adalah faktor penyebabkan permintaan terhadap pasaran domestik serta eksport produk seperti kereta turun mendadak.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0828&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz3k4UGg75i 
___________________________________EnD

Tuesday, August 25, 2015

KISAH LELAKI BELAH GUNUNG 22 TAHUN UNTUK PENDEKKAN JALAN

25/08/2015-09:33pm
Assalam...
Betapa berusahanya manusia ini membuat aku tunduk malu...
Tak mengharapkan derma pun...
_____________________

Kisah lelaki ‘belah’ gunung untuk pendekkan jalan ke hospital difilemkan


AGENSI - Dashrath menghabiskan masa selama 22 tahun memahat gunung untuk jalan di lereng gunung selepas kematian isterinya.


NEW DELHI – Industri perfileman Bollywood mengadaptasi kisah seorang lelaki yang tidak berputus asa memahat lereng sebuah gunung selama 22 tahun untuk dijadikan jalan selepas kematian isterinya.

Lelaki itu, Dashrath Manjhi berbuat demikian selepas kehilangan isterinya, Falguni pada tahun 1959 kerana gagal mendapatkan bantuan perubatan berikutan jarak hospital yang jauh.
Perjalanan ke bandar berdekatan dari rumahnya adalah sejauh 54.7 kilometer (km).
Dashrath Manjhi 1
Dashrath Manjhi 8
It would take the government 30 years more to tar the road
http://www.thealternative.in/society/the-man-who-moved-a-mountain-dashrath-manjhi/
Disebabkan itu, dia mahu memendekkan jarak laluan tersebut kepada 15km sahaja dengan meratakan lereng gunung berkenaan agar penduduk kampung lain tidak menerima nasib yang sama sepertinya.
“Kisah Dashrath sangat indah dan menyentuh hati.
“Dia menjadikan tiada yang mustahil untuk dilakukan dan segala usahanya telah membantu ribuan orang,” kata aktor, Nawazuddin Siqqiduim yang membawakan watak Dashrath.
Dashrath dikatakan bekerja sendirian dari pagi hingga ke malam meratakan kawasan lereng gunung dengan hanya menggunakan tukul dan pahat selama 22 tahun sehingga berjaya menamatkan kerjanya itu pada 1982.
Dia meninggal dunia pada 2007 kerana kanser dan diberi penghormatan oleh kerajaan dengan istiadat pengkebumian negeri di Bihar.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0825&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz3jpgJdjeM 

___________________________EnD