Sunday, April 17, 2011

AFTER SARAWAK 10TH ELECTION:A PROMISE TO BE DONE!

17/04/2011-12:31pm

Terbit idea untuk membuat post ini bila PM kita berjanji akan menunaikan segala janji kepada rakyat Sarawak setelah Barisan Nasional menang majoroti 2/3 dalam Pilihanraya Sarawak semalam....



Taib will step down promises Najib

KUCHING: Prime Minister Najib Tun Razak today promised Sarawakian voters that unpopular Chief Minister Taib Mahmud will step down as promised in an apparent bid to maintain Barisan Nasional rule in its “fixed deposit” state.
Najib’s assurance proved speculation that his administration viewed Taib as a liability and came amid intense speculation that he will not step down  despite having served as CM for 30 years, the longest serving CM for any states in the country’s history.
“I have discussed with the Sarawak CM and he has agreed to have a leadership change in Sarawak,” Najib told some 1,000 audience at a BN event here.
“Believe me, in me, at the right timing, this will be done,” added the premier.
Taib had previously said he would step down after putting in a young team of successors, which he had said could be in the mid-term after the April 16 polls.
But he gave no definite timeline to what he claimed to be a “smooth transition plan”, triggering waves of speculation that the move was merely an election gimmick.
The sense of uncertainty around Taib’s future was growing further when he confirmed that he will defend his Balingian seat.
_________________________________________

TPM: Segala janji Najib, Taib di Sarawak akan ditunai

April 16, 2011

KUALA LUMPUR, 16 April – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan segala janji yang telah dipersetujui antara Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud akan dilaksanakan.
Berkata kepada media di Kuching, Muhyiddn bagaimanapun tidak menjelaskan apa “perjanjian” di antara Najib dan Taib itu.
“Apa-apa janji yang telah dipersetujui antara Perdana Menteri dan Ketua Menteri akan dilaksanakan,” katanya.
Sementara itu, Taib ketika sidang video dengan Najib berkata beliau memberi jaminan akan memajukan Sarawak seperti mana yang telah dijanjikan semasa kempen pilihan raya.
“Kita dapat hidup dengan lebih baik untuk rakyat, kemenangan BN di Sarawak ini bererti kita dapat memajukan lagi Sarawak dan kita dapat lakukan lebih banyak.
“Kita mahu Sarawak duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negeri-negeri lain,” katanya.
Beliau yang berjaya mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian berkata kejayaan Barisan Nasional (BN) menunjukkan kerajaan negeri pimpinannya berjaya bekerjasama dengan kerajaan pusat.
“Kemenangan ini menunjukkan kerjasama yang baik antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri, sekaligus menunjukkan kepada rakyat hubungan dua kerajaan ini bertambah rapat.
“Rakyat tak perlu risau lagi, kerajaan pusat dan kerajaan negeri sama sahaja kerana kedua-dua kerajaan ini bekerja rapat untuk rakyat,” katanya.
BN secara rasmi telah memperoleh 52 kerusi DUN untuk meneruskan kerajaan negeri bumi Kenyalang manakala Pakatan Rakyat tiga belas.
BN berjaya membentuk semula kerajaan dengan memperoleh majoriti mudah 36 kerusi pada pukul 8.40 malam dan majoriti dua pertiga sejam kemudian.

--------------------------------------------------------------------

Kementerian Sedia Ambil Alih Jambatan Lanang

Peikan:Mengenai projek pembinaan Jalan Sibu-Tanjung Manis, Shaziman berkata projek itu dijangka siap sepenuhnya pada penghujung Mei ini. Setakat ini 96 peratus daripada kerja-kerja pembinaan sudah dilaksanakan.
“Projek bernilai hampir RM530 juta ini apabila siap nanti akan menghubungkan Sibu dengan Tanjung Manis, hab halal terbesar di Asia Tenggara,” katanya.

___________________________________

Jambatan hubung Malaysia-Brunei dibina tahun ini

2011/04/11
LIMBANG: Pembinaan jambatan menyeberangi Sungai Pandaruan yang memisahkan Limbang di Malaysia dan Temburung di Brunei bakal dibina tahun ini dengan kos RM25 juta. 
____________________________________________
Haa..yang ini tak nampak pun PM janji tapi aku  panjang2kan aje...


RAKYAT MAHU JAMBATAN
Tajong Bundong, Kota Samarahan, Sarawak - Penduduk Kampung Tanjung Bundong, Kampung Muara Tuang, Asajaya, Sadong Jaya dan Sebuyau, Kota Samarahan, Sarawak mendesak agar kerajaan negeri Sarawak dan kerajaan pusat membina sebuah jambatan yang merentangi Sungai Sabang yang hanya seluas 243 Meter di antara Tanjong Bundong, Muara Tuang dengan Asajaya.
Perkhidmatan Feri  yang berbayar yang telah beroperasi sejak tahun 1979 itu  tidak lagi relevan.
_________________________________
Harapan agar janji2 ditunaikan selengkap munkin dan suara rakyat terus diambil kira...Tahniah BN ,agar jambatan2 tu dapat di realisasikan ......


0 comments: