Aku bukan nak jadikan cerita artis di bawah sebagai cerita utama aku.....aku cuma secara tiba2 berkata (dalam hati) apakah yang membuatkan kes di bawah ini mengambil masa 3 tahun (2008- 2011) dan ia masih belum selesai...Apakah Makhamah Syariah kita mempunyai masalah tenaga kerja atau prosuder yang menyukarkan segala2nya....Tunjuk ajarku sifu!(garu kepala).Apapun harapan aku agar kelewatan kes2 begini tidak merugikan duit rakyat.(kalau ada sesiapa yang nak beri penjelasan silakan)
Gambar hiasan |
Waran Tangkap Terhadap Norman, Memey
KUALA LUMPUR: Pasangan pelakon, Norman Hakim dan Memey Suhaiza dikenakan waran tangkap ekoran kegagalan mereka untuk menghadiri prosiding kes khalwat di Mahkamah Rendah Syariah di sini pada Jumaat.
Hakim Syarie Salehan Yatim mengeluarkan waran tangkap tersebut selepas mendapati penjelasan yang diberikan mengenai ketidakhadiran pelakon berkenaan adalah tidak munasabah.
Peguam syarie Munirah A Bakar yang menyebut bagi pihak Fakhrul Azman Abu Hassan yang sedang berada di luar negara terlebih dahulu memberitahu, beliau menerima panggilan telefon daripada Norman.
“Norman memaklumkan bahawa dia tidak dapat hadir kerana sakit manakala Suhaiza Suhaimi (Memey) berada di luar kawasan,” katanya.
Bagaimanapun, tiada sebarang sijil cuti sakit dikemukakan di mahkamah.
Perbicaraan kes khalwat Norman dan Memey telah berjalan selama dua tahun akhirnya menampakkan tanda-tanda akan berakhir apabila Salehan menetapkan 29 Julai depan sebagai tarikh keputusan kes tersebut.
Beliau juga menetapkan 20 Mei ini untuk peguam syarie membalas hujahan pihak pendakwaan yang difailkan pada Jumaat, manakala pihak pendakwaan dijadualkan menggulung hujah mereka pada 20 Jun depan.
Norman atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 34, dan Memey, 23, didakwa berkhalwat di pejabat beralamat 4-1A, Jalan UP1/2, Taman Ukay Perdana, Ampang, di sini.
Kesalahan tersebut didakwa dilakukan antara pukul 1.45 dan 3 pagi, 30 Oktober 2008.
Pendakwaan terhadap Norman dibuat mengikut Seksyen 29(1)(a) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 manakala Memey dituduh mengikut Seksyen 29(1)(b) enakmen yang sama.
Mereka yang didakwa di mahkamah untuk kali pertama pada 20 Januari 2009 kini berhadapan dengan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda RM3,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Untuk membuktikan pertuduhan tersebut, pihak pendakwaan telah mengemukakan tujuh saksi pendakwaan.
Pada prosiding itu, pihak pendakwaan diwakili oleh Pegawai Pendakwa Syarie dari Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Hasrul Hafizsi Ahmad Kamal.
---------------------------------------------------------------------
Peguam Syarie Menulis: Mahkamah Syariah perlu pembaharuan elak persepsi buruk
Oleh Roshdan Sujak Rafie2011/03/23
Penambahbaikan pentadbiran, ramai bilangan hakim bantu baiki reputasi
APABILA menyebut Mahkamah Syariah, sering kedengaran keluhan dan gambaran masyarakat bahawa ia adalah sebuah Mahkamah yang lambat menyelesaikan kes. Apakah punca sebenar yang menyebabkan Mahkamah Syariah sering menjadi sasaran masyarakat awam? Adakah benar Mahkamah Syariah lambat dalam mengendalikan prosesnya? Apakah prosedur di Mahkamah Syariah menjadikan sesuatu kes itu lambat diselesaikan berbanding prosedur di Mahkamah Sivil?
Jika melihat senario kes di Malaysia, ternyata tidak terkecuali di Mahkamah Sivil juga ada lambakan kes yang lambat diselesaikan. Malah jika dilihat dari tempoh perbicaraan sesuatu kes, Mahkamah Sivil juga mengalami permasalahan yang sama. Disebabkan itu juga sistem KPI dilaksanakan di Mahkamah Sivil. Tempoh untuk mendapatkan tarikh kelapangan hakim untuk membicarakan sesuatu kes boleh mengambil masa antara enam hingga lapan bulan di Mahkamah Sivil. Jika faktor ini diambil kira, tempoh untuk mendapatkan tarikh perbicaraan di Mahkamah Syariah adalah lebih cepat. Di sesetengah negeri yang mempunyai kepadatan yang kecil, Mahkamah Syariah jauh lebih cepat berbanding Mahkamah Sivil dari segi proses untuk mendapatkan tarikh perbicaraan.
Oleh kerana itu, kenapa masyarakat masih memandang negatif terhadap Mahkamah Syariah? Jawapannya ialah Mahkamah Syariah adalah sebuah mahkamah yang membicarakan isu keluarga. Semua isu yang dibawa ke Mahkamah Syariah membabitkan emosi pihak terbabit dan ia mempunyai kaitan secara langsung dengan kehidupan seharian mereka. Selagi isu itu tidak dapat diselesaikan, ataupun selagi mana ia berpanjangan, selagi itulah kehidupan dan emosi pihak-pihak akan terus terganggu. Malah ia secara tak langsung merencatkan kehidupan pihak-pihak terbabit.
Kes membabitkan perceraian dan perebutan hak jagaan anak adalah antara kes yang membabitkan emosi banyak pihak. Jika berlarutan, sudah pasti memberi tekanan terhadap individu itu, apatah lagi jika banyak ‘drama’ berlaku dalam tempoh selesainya kes berkenaan. Keadaan ini tentunya menyebabkan rungutan dan kesimpulan negatif dibuat terhadap Mahkamah Syariah.
Faktor inilah sebenarnya yang menjadi punca mahupun tanggapan negatif terhadap Mahkamah Syariah. Emosi pihak berkenaan turut terbabit sepanjang perjalanan kes, yang secara keseluruhannya kes di Mahkamah Syariah membabitkan kehidupan mereka mahupun kehidupan seluruh ahli keluarga mereka. Ini tidak berlaku di Mahkamah Sivil. Hanya segelintir kes di Mahkamah Sivil membabitkan isu keluarga dan emosi. Malah, kes yang membabitkan pecah amanah, perlanggaran kontrak, saman menyaman antara individu sebolehnya akan cuba disembunyikan oleh individu yang terbabit.
Ia nyata berbeza dengan Mahkamah Syariah di mana isu berkaitan keluarga akan turut diketahui dan dikongsi oleh rakan-rakan, saudara mara dan juga ahli keluarga. Kegagalan atau kelewatan dalam penyelesaian isu keluarga terutama berkaitan isu perceraian tentunya akan menimbulkan simpati pihak yang lain yang tentunya mencetuskan rasa tidak puas hati terhadap Mahkamah Syariah. Inilah sebenarnya faktor utama yang menjadi tanggapan negatif terhadap Mahkamah Syariah.
Secara amnya, zaman ketidakaturan di Mahkamah Syariah sudah lama berlalu. Langkah kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri membuat penambahbaikan dari sudut pentadbiran dan sistem kehakiman telah banyak membantu.
Pertambahan perjawatan di Mahkamah Syariah terutama jawatan hakim berjaya mempercepatkan penyelesaian kes. Pembinaan bangunan baru yang lebih lengkap di sesetengah negeri turut membantu perkembangan pentadbiran di Mahkamah Syariah. Malah, penggunaan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam yang selaras di kebanyakan negeri turut mempercepatkan prosedur di Mahkamah Syariah, selain ia dapat menetapkan satu garis panduan yang sama hampir di setiap negeri.
Bagaimanapun, ada beberapa perkara perlu diberi perhatian oleh Kerajaan Persekutuan dan Negeri dalam memperbaiki tanggapan awam terhadap Mahkamah syariah dan juga untuk peningkatan sistem perundangan syariah itu sendiri.
Di sesetengah tempat, masih ada keperluan terhadap perjawatan hakim terutama yang mempunyai kepadatan penduduk tinggi. Perjawatan perlu ditambah bagi memastikan perjalanan kes dapat dipercepatkan dan tidak menjadi rungutan masyarakat.
Hakim Mahkamah Tinggi Syariah perlu ditambah kerana bidang kuasa yang luas dan membabitkan banyak kes berbanding Mahkamah Rendah. Perjawatan yang diperuntukkan seramai dua hingga empat orang juga tidak memadai.
Perkara lain ialah mempercepatkan pelantikan hakim, kemudahan bangunan dan infrastruktur di Mahkamah Syariah.
APABILA menyebut Mahkamah Syariah, sering kedengaran keluhan dan gambaran masyarakat bahawa ia adalah sebuah Mahkamah yang lambat menyelesaikan kes. Apakah punca sebenar yang menyebabkan Mahkamah Syariah sering menjadi sasaran masyarakat awam? Adakah benar Mahkamah Syariah lambat dalam mengendalikan prosesnya? Apakah prosedur di Mahkamah Syariah menjadikan sesuatu kes itu lambat diselesaikan berbanding prosedur di Mahkamah Sivil?
Jika melihat senario kes di Malaysia, ternyata tidak terkecuali di Mahkamah Sivil juga ada lambakan kes yang lambat diselesaikan. Malah jika dilihat dari tempoh perbicaraan sesuatu kes, Mahkamah Sivil juga mengalami permasalahan yang sama. Disebabkan itu juga sistem KPI dilaksanakan di Mahkamah Sivil. Tempoh untuk mendapatkan tarikh kelapangan hakim untuk membicarakan sesuatu kes boleh mengambil masa antara enam hingga lapan bulan di Mahkamah Sivil. Jika faktor ini diambil kira, tempoh untuk mendapatkan tarikh perbicaraan di Mahkamah Syariah adalah lebih cepat. Di sesetengah negeri yang mempunyai kepadatan yang kecil, Mahkamah Syariah jauh lebih cepat berbanding Mahkamah Sivil dari segi proses untuk mendapatkan tarikh perbicaraan.
Oleh kerana itu, kenapa masyarakat masih memandang negatif terhadap Mahkamah Syariah? Jawapannya ialah Mahkamah Syariah adalah sebuah mahkamah yang membicarakan isu keluarga. Semua isu yang dibawa ke Mahkamah Syariah membabitkan emosi pihak terbabit dan ia mempunyai kaitan secara langsung dengan kehidupan seharian mereka. Selagi isu itu tidak dapat diselesaikan, ataupun selagi mana ia berpanjangan, selagi itulah kehidupan dan emosi pihak-pihak akan terus terganggu. Malah ia secara tak langsung merencatkan kehidupan pihak-pihak terbabit.
Kes membabitkan perceraian dan perebutan hak jagaan anak adalah antara kes yang membabitkan emosi banyak pihak. Jika berlarutan, sudah pasti memberi tekanan terhadap individu itu, apatah lagi jika banyak ‘drama’ berlaku dalam tempoh selesainya kes berkenaan. Keadaan ini tentunya menyebabkan rungutan dan kesimpulan negatif dibuat terhadap Mahkamah Syariah.
Faktor inilah sebenarnya yang menjadi punca mahupun tanggapan negatif terhadap Mahkamah Syariah. Emosi pihak berkenaan turut terbabit sepanjang perjalanan kes, yang secara keseluruhannya kes di Mahkamah Syariah membabitkan kehidupan mereka mahupun kehidupan seluruh ahli keluarga mereka. Ini tidak berlaku di Mahkamah Sivil. Hanya segelintir kes di Mahkamah Sivil membabitkan isu keluarga dan emosi. Malah, kes yang membabitkan pecah amanah, perlanggaran kontrak, saman menyaman antara individu sebolehnya akan cuba disembunyikan oleh individu yang terbabit.
Ia nyata berbeza dengan Mahkamah Syariah di mana isu berkaitan keluarga akan turut diketahui dan dikongsi oleh rakan-rakan, saudara mara dan juga ahli keluarga. Kegagalan atau kelewatan dalam penyelesaian isu keluarga terutama berkaitan isu perceraian tentunya akan menimbulkan simpati pihak yang lain yang tentunya mencetuskan rasa tidak puas hati terhadap Mahkamah Syariah. Inilah sebenarnya faktor utama yang menjadi tanggapan negatif terhadap Mahkamah Syariah.
Secara amnya, zaman ketidakaturan di Mahkamah Syariah sudah lama berlalu. Langkah kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri membuat penambahbaikan dari sudut pentadbiran dan sistem kehakiman telah banyak membantu.
Pertambahan perjawatan di Mahkamah Syariah terutama jawatan hakim berjaya mempercepatkan penyelesaian kes. Pembinaan bangunan baru yang lebih lengkap di sesetengah negeri turut membantu perkembangan pentadbiran di Mahkamah Syariah. Malah, penggunaan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam yang selaras di kebanyakan negeri turut mempercepatkan prosedur di Mahkamah Syariah, selain ia dapat menetapkan satu garis panduan yang sama hampir di setiap negeri.
Bagaimanapun, ada beberapa perkara perlu diberi perhatian oleh Kerajaan Persekutuan dan Negeri dalam memperbaiki tanggapan awam terhadap Mahkamah syariah dan juga untuk peningkatan sistem perundangan syariah itu sendiri.
Di sesetengah tempat, masih ada keperluan terhadap perjawatan hakim terutama yang mempunyai kepadatan penduduk tinggi. Perjawatan perlu ditambah bagi memastikan perjalanan kes dapat dipercepatkan dan tidak menjadi rungutan masyarakat.
Hakim Mahkamah Tinggi Syariah perlu ditambah kerana bidang kuasa yang luas dan membabitkan banyak kes berbanding Mahkamah Rendah. Perjawatan yang diperuntukkan seramai dua hingga empat orang juga tidak memadai.
Perkara lain ialah mempercepatkan pelantikan hakim, kemudahan bangunan dan infrastruktur di Mahkamah Syariah.
Bekerja untuk akhirat dan bukan untuk pangkat....
0 comments:
Post a Comment