Wednesday, June 15, 2011

FENOMENA GERHANA BULAN...16/06/2011

15/06/2011-09:56pm

Adakah anda dah bersedia dengan camera anda....? Dah caskan baterinya?Dah cari apa yang sepatutnya atau anda tak ada rancangan untuk ambil gambar bulan seawal esok pagi...terpulang!Tak ada keyakinan fasal camera anda murah atau ia bukan SLR...apapun percayalah pad arezeki yang Allah beri dan kadang2 kamera kita akan memberi kita keputusan di luar jangkaan..di sini aku sertakan beberapa post aku hanya menggunakan kamera digital...apa yang penting...Cubaan!OK..itu saja...selamat menunaikan solat sunat gerhana...
Lets see my related entries about moon!Layanzzz...


>HELLO ...! THERES TWO MOONS HERE!THIS IS NOT A HOAX ..! :)
>PASAL BULAN LAGI ADA DUA LAGI....TWO MOONS MORE PIC.... 
>T/K AJ/BULAN DAN BBQ & RENDANG CIK MAH...ITS ALL FOODS!!!! (yang nie bukan fasal bulan gerhana huhu)


___________________
 Fenomena gerhana bulan esok

Rabu, 15 Jun 2011

KUALA LUMPUR: Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan sepenuhnya antara pukul 1.25 pagi dan 7.01 pagi esok, menurut Agensi Angkasa Negara.
Fasa penumbra (P1) akan berlaku pada pukul 1.25 pagi namun kesan kenampakan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan bulan merentasi bayang penumbra yang kurang gelap. "Gerhana yang jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi (U1) mulai pukul 2.23 pagi sehingga gerhana maksimum berlaku pada 4.13 pagi. Bulan akan mula keluar dari bayang umbra bumi (U3) pada 5.03 pagi dan keluar sepenuhnya dari bayang Bumi (U4) pada 6.02 pagi," menurut kenyataan agensi itu hari ini.

Angkasa itu menyatakan bahawa gerhana masih terus berlaku sehingga 7.01 pagi tetapi fenomena tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu tersebut kerana bulan berada di kawasan bayang penumbra bumi yang kurang gelap.
Source:http://www.hmetro.com.my/articles/Fenomenagerhanabulanesok/Article

_____________________Gerhana bulan 16/06/11___________

RABU, 15 JUN 2011


Menonton gerhana bulan dari mana saja

Cross diposting dari Official Google Blog

Kami selalu terpesona dengan keajaiban yang unik ruang dan dunia-apa yang boleh kita katakan, itu geek dalam diri kita! Tentu, ketika kita mengetahui bahawa sebahagian daripada dunia akan disuguhi minit langka 100 jumlah panjang gerhana bulan mulai pukul 11:20 PDT hari ini, kami berdua gembira dan kecewa bahawa kesempatan ini langka tidak akan terlihat dari kita Mountain View kampus seperti tahun lalu gerhana . Kami rasa kita tidak sendirian, sehingga anda akan senang mengetahui bahawa kita telah bekerja dengan Slooh Space Kamera untuk membiarkan anda mengalami tontonan di manapun anda berada di dunia, secara real time.

Slooh akan menyelenggarakan hidup antara muka misi menggunakan Google App Engine yang membolehkan sesiapa sahaja tidak cukup beruntung untuk tinggal di daerah tertentu (Amerika Selatan, Eropah, Afrika, Asia dan Australia) mengambil bahagian dalam acara ini astronomi langka. Ini dilengkapi dengan narasi audio dari-kehidupan astronomi nyata sehingga anda boleh mendengar akaun, ahli langsung acara. Anda juga boleh melihat live streaming di Google YouTube Channel atau dari lapisan Sky di Google Earth (download kml ini ), sambil menjelajahi dunia menarik yang ada di galaksi kita. Akhirnya, bagi anda dimana saja boleh men-download Slooh Space Kamera Android app untuk melihat gambar yang betul pada telefon anda.

Jika anda cukup beruntung untuk dapat melihat peristiwa ini di langit, kami berharap anda akan mendapatkan kesempatan untuk melangkah keluar dan menikmati pemandangan. Untuk orang lain, kami berharap kegilaan bulan kita membantu mencerahkan hari anda.

    2:11pm UK, Wednesday June 15, 2011

    Parts of the UK will be treated to the rare sight of a blood red full moon tonight due to a total lunar eclipse.

    A total lunar eclipse occurs as the full moon is shadowed by the Earth on the arrival of the Winter Solstice, the shortest day of the year, on December 21, 2010 in Truckee, California.
    People seeing a blood red moon tonight should not be alarmed, it is a lunar eclipse


    But star gazers will only be able to catch the tail end of the lunar spectacle.
    Although the eclipse begins at 6.24pm and lasts until midnight, it will only be visible in the UK when the sun sets at 9.19pm.
    The moon will become blood red in colour for nearly two hours.
    For people in the UK hoping to enjoy the spectacle, the weather along with light pollution in built up areas will be the deciding factors.
    Unlike eclipses of the sun the moon's eclipse can be viewed directly without any type of special glasses or filters.
    Much of Scotland and Wales will be cloudy as well, but western areas will see clear spells for a time, so there's a good chance there.
    The best place to catch the lunar eclipse will be across Ireland, where the skies will remain fairly clear this evening.
    Joanna Robinson, Sky news weather team
    Joanna Robinson, of the Sky News weather team, said: "There will be a fair amount of cloud around tonight, particularly across England, where any chances of seeing the night sky will be limited and brief.
    "Much of Scotland and Wales will be cloudy as well, but western areas will see clear spells for a time, so there's a good chance there.
    "The best place to catch the lunar eclipse will be across Ireland, where the skies will remain fairly clear this evening.
    "Having said that, the sun will set here later, therefore you will only really catch the very end of the eclipse."
    This combination of pictures shows the moon in various stages of a total lunar eclipse as seen from Mexico city on December 21, 2010
    The moon in various stages of a total lunar eclipse, Mexico city December 21, 2010
    Tonight's will be the first total lunar eclipse since 2000 with people in the eastern half of Africa, the Middle East, central Asia and western Australia able to enjoy the entire event.
    However, those in North America will miss out as the eclipse will happen during their daylight hours.
    lunar eclipse happens when the Earth, Sun and Moon all align and the Earth's shadow sweeps across the surface of the full Moon blocking out the Sun's direct light.
    Indirect sunlight that passes through the Earth's atmosphere has its blue elements filtered out giving the moon its spectacular red or orange appearance.
    The next chance to see a total lunar eclipse will be in 2018 - weather permitting.
    Source:http://news.sky.com/skynews/Home/UK-News/Rare-Lunar-Eclipse-To-Turn-Full-Moon-Blood-Red-Tonight-For-First-Time-Since-2000/Article/201106316012317?lpos=UK_News_Second_Home_Page_Article_Teaser_Region_0&lid=ARTICLE_16012317_Rare_Lunar_Eclipse_To_Turn_Full_Moon_Blood_Red_Tonight_For_First_Time_Since_2000
    ____________________Total Eclipse__________________End

    0 comments: