Saturday, August 4, 2012

SUASANA RAMADHAN - PELITA BULUH DAN JUADAH BERBUKA

04/08/2012-01:25am
Assalamualaikum ....
Salam Ramadhan Al Mubarak 1433H...Selamat menunaikan ibadah puasa dan selamat mengejar pahala amalan yang berlipat ganda di bulan yang mulia ini.
Sememangnya Ramadhan adalah bulan ibadah yang pasti.....tapi jangan dilupa sebenarnya basic makna puasa yang pernah diajar padaku suatu masa dahulu...puasa adalah menahan diri dari lapar dan dahaga dan semestinya dari perkara2 yang membatalkan puasa (termasuk deria hidung dan mata)...contohnya memberi rasuah lalu lintas(macamana puasanya yer?)...minum arak dah confirmedlah...mengumpat...dosa besar tu...apapun kita lihat pada basicnya,menahan lapar dan dahaga...kerana apa...untuk merasai kesusahan mereka yang tidak berkemampuan,fakir miskin dan saudara2 kita diluar sana yang tak pernah jumpa waktu berbuka biarpun sekian lama berpuasa (berlapar) sedangkan kita dan tentunya berbuka bermacam juadah bila azan Maghrib berkumandang.
Kekadang terasa pelik bulan puasa, dah jadi bulan mengantuk....kerja pun mulalah pasif dan segalanya menjadi begitu perlahan dibulan puasa....maka mereka2 yang betul2 faham makna berpuasa maka mereka akan bekerja seperti biasa ....agar dalam diri mereka akan timbul rasa payah,letih dan lemah dalam merasai bagaimana insan yang tak mampu untuk makan dan minum bekerja demi untuk sesuap nasi....bulan puasa bukan bulan untuk memerap di dalam bilik beraircond....ingatlah apabila badan lemah...nafsu juga turut lemah...kerana syaitan telah dibelengu...maka ibadah dapat dibuat dengan khusyuk dan tawaduk....Ingatlah basic berpuasa sebelum melakukan amal2an lain yang di bulan Ramadhan ini agar puasa kita lebih berkualiti dan menjadikan kita insan yang lebih baik!Sekadar bicara kosong......
Ingatlah...Tanpa solat puasa menjadi sia2 dan tanpa puasa yang betul2 menepati ciri2 dan tujuan asal (kenapa Allah menyuruh) berpuasa yang diajar/berpandu kepada ulama maka amalan selebih akan menjadi sia2 juga...(hanya satu pendapat jujur tanpa rujukan..sila betulkan jika terdapat  kesilapan besar)


NIKMATILAH INDAHNYA RAMADHAN
CARA2 MEMBUAT PELITA BULUH......(BERGAMBAR):


membuat lubang untuk menuang minyak
nampak senang tapi bro nie mamang teliti dari segi kualiti
hasil kerja
menebuk lubang sumbu
menggulung aluminium untuk membuat corong sumbu
begitu teliti
hasilnya
memintal sumbu
masukkan kecorong sumbu tadi
ketelitian penting


peralatan bertukang penting 



pakai batang mancis jer bro nie!

hasil

tuang minyak tanah....sedia untuk promote


tapak meletak pelita juga dari buluh yang dibelah dua


Salam Ramadhan....dibawa khas dari Seremban....


Jom tengok apa ada kat dapur!!!!(juadah berbuka)


Juadah berbuka



ayam golek

Kentang dan ikan bilis tumis kichap..nie laku betul...haha
Air tembikai cincang......

kuih apa nie..sampai hari nie aku tak tau!?


___________________________________End







visit here:pakar kami:stewardjohn.com(ask anything)


0 comments: