Saturday, July 10, 2010

ASSOYFINGER67 AT D'KITCHEN (2 RECIPE)...COME TRY THIS!!!!

10/07/2010-06:38pm
Hari nie aku masak lagi...biaseler kadang2 bila hari Sabtu aku akan masak...kasi mem berehat...lagipun aku suka juga masak-memasak nie....OK....jommmm!

Mula2 kite buat :SAMBAL SUMBAT MR. PAUL..hehe...
Bahan2nya:Bawang merah 3 labu,bawang putih 2 ulas,cili kisar 150gm(agak2 jer),sotong 1kg...banyak sotong...banyakler sambal...bahan2 nie tak tetap...cili api 5 biji...asam jawa  2mm ....last sekali garam dan gula(garam secukup rasa dan gula l/krg satu sudu besar...sos tiram,cili dan kichao manis...ok..jommm projek !
Basuhler sotong dulu....taukan..kalau tak tau..takpayah makan..huhu
Lepas tu campurkan 4 sudu besar sos tiram dengan 3 sudu besar sos cili dan kichap manih secukup rase..(lupa nak cakap..masa basuh sotong tu..kepala ngan badan die asingkan(tengok gambar atas)
gaul kepala sotong ke dalam kuah tu...pass tu..sumbat satu badan satu kepala sotong dengan "misai"nye
menghala ke luar.Letak tepi....

Panaskan minyak......sambil tu hiris bawang putih dan besar.....masukkan cili api kedalam minyak yang mendidih,kacau sampai pecah minyak dan kurang air...15saat kemudian masukkan bawang yang di hiris
tadi(basuhlah dulu bro...hehe) dan akhirnya masukkan garam,asam jawa dan gula tadi....kacau sampai sebati dan sejat....
Tiba masa.. masukkan sotong tadi dan kacau perlahan2 supaya kepalanya tidak keluar dari badan...tutupkuali selama 2 minit......
Angkat dan hidangkan..siap untuk dimakan....(lupa pulak..masa masak tadi rasa...jika tak cukup masin tarukler garam lagi...pandailer adjust sendiri)
Food lover..Malaysian chilli Cuttlefish......not Mr.Paul The WC Astologer ..hahahha
To be continue .......(2 recipe)...next entry....be there!

7 comments:

sonata anak kancil said...

sedapnya ! teringin pulak nak masak....nak mintak hantar jauh benor....okey2 - jika tak ade agenda lain - esok boleh la masak...he3x - lagipun dah lama tak masak sambal sotong ni...
( sebab dok tengok Mr Paul...semua org sibuk nak masak kan dia....)

Mijie said...

sedapnye sotong..teringin plk nak mkn..auwwwhhh lapaw2...

padin said...

hehe da kena masak rupanya si paul tu ye ekekke..
ahah aku suka ayat ni

"Basuhler sotong dulu....taukan..kalau tak tau..takpayah makan..huhu"

hehe.. tengok je la Assoy, aku xmakan sotong kui kui kui

Almy said...

Hahaha,, sotong cik paul dah kena goreng.. lain kali sapa suh tilik bagi german kalah..hahaha.. cedapnye..

Almy dtg bawa something ni.. jom la tengok sama2..
SLASH LIVE IN KL

KICK START NESCAFE

DAPATKAN KOLEKSI BOLA MILO

el said...

ko sumbat ape dlm perot paul tu
just kicap sj ke..???????

gdoupt_monster71 said...

boleh gout ni...

RedBoy said...

wahh..sedapnya.. nk rasa sikit leh?? sekarang ni semua org nk kasi masak itu paul erk..??