Saturday, July 10, 2010

ASSOYFINGER67 AT D'KITCHEN (2ND RECIPE)...COME TRY THIS!!!!


10/07/2010-8.00pm
Ini aku tujukan pada penggemar2 cendawan....aku nie satu kilo cendawan pun tak per...memang kegemaran aku....apapun hari nie korang bagi ler can aku jadi Chef..haha...chef cendawan jadiler...kih..kih...
So..resepi nie aku panggil:GOLDEN MUSHROOM...
Lets see;
Mula2 kite belajar buat tepungnyer dulu....nak beli pun boleh..tepung adabi ke...KFC ke...terpulang ..tapi bagi aku lagi baik buat sendiri...lebih sucikan..haha...ok...bahan2 nak buat tepung goreng...tepung beras dan tepung jagung...campurkan 3 bahagian tepung beras dengan 1 bahagian tepung jagung(sebagai penggaring)...campurkan juga 2 sudu besar serbuk kunyit dan garam....isi di dalam bekas pelastik(sebagai mesin adunan)semua tepung dan bahan yang telah dicampur tadi..ikat ngan rubber ban..dan shake...shake..bahan2 tadi agar sebati....ok..dah puas hati..dah siap...taruk dalam bekas..

Basuh cendawan..(aku buat 500 gm).....dan tuskan...gaul dengan cili (sikit jer) dan air garam sedikit..(sedikit demi sedikit...takut terlebih masin)...lepas tu ambil sehelai2 gaulkan dengan tepung tadi,susun diatas pinggan(buat 2 orang lagi cepat)..panaskan minyak hingga sepanas mungkin..pas tu tarukler cendawan bertepung tadi ke dalam kuali dan balik2kan...goreng hingga garing...(elok gunakan kuali yang nipis untuk tujuan ini)..Angkat dan tuskan minyak...boleh dimakan dengan pelbagai sos...(sos dan mayonis juga boleh dicuba) ....yum...yum...Selamat mencuba!!!
 Sedapnyerrrr...!
Easy way to cook....do it yourself...For mushroom lover...Enjoy food!!!!


 With honour...please have a food here..2 U HZ.....and yr ..

12 comments:

padin said...

errr siap ada lagu tu.. hehe HZ, makan la ye, jangan memalu.. nah amik bunge tu sekali ekeke, simpan tau...


hehe Assoy ni, rajin betol masak.. tapi rugi le menjamu mata je, bukan menjamu selera ekeke

++***hana zaty**++ said...

wahhhh....time kaseh! de lilin x nih? meh la mkn sekali sume! heee....tq2 assoy! ngeeeeee

hee tq jugak padin bg bunge! **blushing**

el said...

mcm2 dlm palahotak aku
cam jari org pun ado
cam karang laut pun ado miahahahaha
x penah lg mkn cendawan goreng..
t ko mskan tuk aku then pos hehehe

azie said...

arghhh assoyy sedap nye ni yg bt air liur meleleh ni haha

Steward said...

Wa.. ini memang favret saya ni.. cendawan goreng garing.

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

resepi ko cm mak aku wt... mmg kelasssssssssss la bro...

p/s: tepung sendiri mmg lg suci n diyakini =))

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

lgu misteri cinta tu sdp jgk... jiwang la plak ko ni

MX said...

nk try...nk try...
macam sedap jugak tu...

nuriz said...

selalu gak buat ni, sedap lemak mcm ayam heheh

ASSOYFINGER67 said...

Jom semua......huhu

yanie said...

aaa...lama xmakan cendawan goreng. sgt best!!! dengki! hukhuk

ASSOYFINGER67 said...

yanie;Sabarler...belajar dlu betol2..haha