Sunday, January 30, 2011

ACAR TELUR PUYUH-MASIN,MASAM DAN MANIS!


30/01/2010-06:50am
Salam dan selamat sejahtera!
Member baru balik dari Krabi bagi aku nie huhu

Hari ini becakap tentang telur burung puyuh...tak payah aku tulis tentang khasiatnya..korang baca sendiri kat blog jiran sebelah nie....aku cari blog tempatan tak jumpa pulak ...so lik ajer sini,ok!
Telur burung puyuh

Hari nie nak cerita resepi acar telur puyuh.Nak kata resepi nie ringkas sangat tak ler...tapi masih dalam konsep resepi2 aku,senang dibuat dan tak cerewet nak cari bahan dan kalau ia memakan masa pun fasal kopek telur dan bawang.Sebenarnya kalau dah siap bahan2nya sekejapjer nak masak...ok ini cara membuatnya:


30biji teluh puyuh- di rebus-dah masak kopek telur2 tu
8 batang cili merah (besar) dikisar halus
6 ulas bawang kecil dan 4 ulas bawang putih di hiris 
halia dalam seinci di hiris panjang (macam batang mancis)


7 biji bawang kecil ,7 biji bawang putih(bawang2 itu kopek dan biarkan begitu jangan dihiris pulak!)

Ok!Sekarang tumih cili merah yang dikisar tadi sampai pecah minyak..pas tu masukkan bahan2 yang dihiris,masukkan 1/2 sudu kecil serbuk kunyit (untuk warnanya),tumih sampai layu dan kemudian masukkan bawang2 putih dan merah yang 7 biji tu,layukan sebentar dan masukkan cuka anggaran lebihkurang 1/4 cawan,garam dan gula sekucup rasa (biarlah rasa masam,masin dan manis seimbang).Akhirnya kecilkan api dan biarlah tumisan itu mesra sebentar dan akhirnya masukkan telur puyuh tadi....dah siap...boleh ler dihidangkan....tu jer.


Ada masam2,manis dan masin beserta pedas....
cubalah yer...simple jer!

END
Life is like a foods..sweet,sour and salt....we can taste it before the food finish or we are finish!
Happy birthday to my daughter Nur Athirah....11 years old!

10 comments:

Eryati said...

nyum nyum..nampak sedap aje telur puyuh tu..huhu dah lama tak makan telur puyuh...comel aje telur tu

Melati Qistyna's Mummy said...

ape saja masakan yg senang dan pantas adalah masakan kegemaran ku, muahahah...

Allah selamatkan kamu...
Allah selamatkan kamu...
Allah selamatkan Nur Athirah...
Allah selamatkan kamu...

moga terus membesar jd anak kebanggaan mak ayah...InsyaAllah

ASSOYFINGER67 said...

Eryati;huhu..:)

Melati Qistyna's Mummy;Thank you MQM...aku hargainyer :)

Afiq Bukhari said...

slurp!! memang feveret telur puyuh ni..lagi2 mkn ngn nasik lemak :D

Abu Luqman said...

aku dulu bela burung puyuh..kak umah emak aku ..dan rasa makan telur dan daging burung puyuh....sodap bro

ASSOYFINGER67 said...

Abu Luqman;ercaya tu fasal belah sana burung nie memang bermusim dan popularkan...murah pulak tu..

Afiq Bukhari;aha..buat sambalpun sedap..setuju sesangat!!!:)

ASSOYFINGER67 said...

Eryati;kalau comel nnt tak sampai hati nak makan..huhu

padin said...

telur puyuh kecik sangat assoy, kih3.. makan 3 biji belum tentu puas lagi, tp dengar banyak kolsterol banding telur ayam, entah lerr

kaunselorpelatihutm said...

salam,

assoy... rajinnya masak.. nyum3.. sedap tu.. dah lama tak makan telur puyuh..

tolong sampaikan salam dan ucapan hari lahir untuk nur athirah ye. semoga menjai anak yang solehah yg sentiasa dapat mendoakan kedua ibu bapanya...

ASSOYFINGER67 said...

kaunselorpelatihutm;T/kasih...amat di hargai...:)