Saturday, January 15, 2011

RESEPI SPONTAN-AYAM TIRCAP....BERASAP LAGI!

15/01/2011-02:10pm
Baru balik pasar borong sejam tadi....perut lapar..so hari ini aku akan tunjukkan satu masakan yang mengambil masa kurang- lebih- 15 minit...sesuai untuk masakan tergesa2 atau orang bujang..huhu.Berminat..ok gini..
Ayam dua ketul basuh (dengan asam jawa)-lepas tu gaulkan ayam dengan kicap pekat manis-sedikit garam -panaskan kuali,masukkan minyak masak dan goreng ayam tu 1/2 masak...angkat dan tuskan.
Potong bawang besar sebiji,bawang putih  2 biji,cili merah sebiji(nak pedas tambah cili api tapi pakai cili benggala lagi bagus),halia sikit(hiriskan) dan akhirnya kacang -apa kacangpun boleh..tarukler sikit buat hijaukan masakan..huhu...bahan2 tu semua tumihkan sampai keluar bau kemudian masukkan sos tiram 5 sudu besar dan 2 sudu besar sos lada hitam dan secubit garam serta 3 sudu besar kicap manis (agak2ler..boleh adjust sendiri).masukkan air 1/2 cawan...dah menggelegak,masukkan ayam tadi dan gaul mesra...tunggu ia menggelegak 3 minit lepas tu angkat dan ngappp!..huhu

Sebenarnya aku nak taruk sedikit tepung jagung...sesudu besar jer tapi stok tak ada masa tu...so macam tu ajer sebab mem aku dah lapar (oleh kerana dia menyusukan anak aku...pasal tu kena bagi dia makan cepat)..dah makan nanti baruler dia masak..hari nie dia masak tom yam jer..So..oklah..ceritaku...layan pic ok...
Aku masak nie ikut naluri jer tapi kerana bahan asas yang paling ketara ialah Sos tiram dan kicap....
Ayam  Tircap
END


You can make a time short when you gave a high focus on averything you do you do b'coz you dont have a time to waste.

8 comments:

el said...

sedapnye...berasap lg tu
heheh rajin assoy msk tuk mem ye..hehehe bgslah sm2 tulun2 eh

Abu Luqman said...

salam...sodap bro

Steward said...

Sedapnya ni bro.. terliur2 tengok

Cikmin said...

walawei..pestime ai dengar ayam tircap ni...nanti nak cuba ahhh...

AlfiEean WaRsi said...

lapar giler tgk...tq 4 da resepi...sy dah save...nak try...hehe

S..U..D..@..I..S said...

mengancam ayam nih...nasibaik malam baru nmpak..

boleh coba...

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Assalamualaikum... Maaf lama kami tak ziarah blog kamu..

sodap nampaknyerrr nak gak merasa ayam masak kicap tuuu

Melati Qistyna's Mummy said...

give n take... mem nyusu kan anak... soy masak tuk dia... suke....

ske tajuk masakan tu, TIRCAP :)