Tuesday, August 16, 2011

ELOK DIBACA: PUASKAH HATI KITA DENGAN KUALITI PUASA KITA?

16/08/2011-12:09am
Salam 16 Ramadan. Semasa kecil seringkali kita diingatkan oleh ibu dan bapa kita,berulang2 kali sehinggalah kita dewasa tentang keburukan sesuatu perkara hingga ia tersemat di jiwa kita. Dalam Al Quran juga peringatan tentang Syurga,neraka ,halal,haram dan sebagainya di ingatkan berulang kali dengat ayat Al Quran yang sentiasa mengulang pesanan tentang hal2 yang di sebutkan tadi dan pendakwah,penceramah pastinya akan mengulang setiap tahun akan cermah-ceramahnya walaupun dengan ayat dan ungkapan yang sedilit berbeza namun tujuannya serupa.Sesungguhnya Islam itu dijana dengan pesanan yang berulang-ulang dan bukan hanya dengan sekali pengumuman sahaja. Begitu juga artikel di bawah yang kita rasanya biasa membaca seumpamanya dan kita kenalah membaca lagi agar tersemat kesedaran dalam diri kita agar kita bersyukur dengan apa yang kita kecapi. Sesungguhnya ibadah itu adalah perkara yang di buat berulang-ulang dan bukan hanya sekali lalu ditinggalkan begitu saja....
Rukun Islam itu 5 perkara dan ia tak pernah selesai begitu saja....ia akan tamat bersama riwayat kita....semuga Ramadan ini akan kita temui lagi di tahun hadapan...InsyaAllah!
Suasana berbuka puasa diperkarangan masjid di Malaysia
pic source:cutimalaysia.my

________________________

Azab & nikmat

2011/08/14

Foto



Ramai sudah berlapar, 'berpuasa' sebelum kedatangan Ramadan

DUA minggu sudah umat Islam di seluruh dunia menunaikan ibadat puasa. Rata-rata gembira menyambut Ramadan, beramal ibadat serta menikmati pelbagai jamuan lazat ketika berbuka. Namun pada masa sama, ramai rakan seagama di sesetengah negara diuji iman mereka termasuk dilanda bencana, ancaman peperangan, keganasan serta kebuluran.
Katakan apa saja terhadap masalah yang dihadapi mereka - musibah, bala, pembalasan Tuhan - hakikatnya hanya mereka yang tahu betapa perit menjalani ibadat dalam suasana tidak selesa.



Di Somalia, rakyatnya menderita, perut kosong akibat kebuluran yang semakin memuncak, bumi Iraq pula dilanda kepanasan melampau, keganasan terus membelenggu Palestin, Libya, Syria dan Yaman, manakala hanya di seberang Sungai Golok, keamanan di Selatan Thai masih belum dicapai.

Masalah kebuluran di negara paling utara di benua Afrika menyaksikan puluhan ribu penduduk Somalia terpaksa melarikan diri ke kem pelarian di Kenya selepas kampung mereka dilanda kemarau dan tiada lagi makanan akibat cuaca terlalu panas. 
Seorang pelarian, Mohammad Mohamud Abdulle, berkata mereka tidak boleh berpuasa seperti tahun sebelumnya kerana tiada makanan, lalu melarikan diri ke Kenya tetapi apa yang menunggu rupa-rupanya lebih buruk berbanding kampung halaman.
Ramadan around the world 2011 (AP Photo)
Pelajar2  Islam di pakistan menunggu azan maghrib untuk berbuka puasa (Ramadan- 1 ogos 2011)

http://news.malaysia.msn.com/ramadhan/photos.aspx?cp-documentid=5074688&page=1


“Semua ahli keluarga saya lapar dan saya tiada apa-apa untuk memberi mereka makan. Di kem (pelarian) ini, masalah kebuluran dua kali ganda lebih teruk berbanding di kampung asal saya,” katanya. 
Nur Ahmad, bapa lima anak yang berhijrah ke kem itu beberapa bulan lalu, berkata mereka sebenarnya sudah lama `berpuasa’ sebelum ketibaan Ramadan lagi.

“Saya tidak berpuasa kerana tiada apa mahu dimakan ketika sahur atau berbuka. Malah, kami sebenarnya sudah berpuasa berminggu-minggu dan berbulan-bulan sebelum kedatangan Ramadan lagi,” kata lelaki ini yang kematian isterinya ketika melahirkan bayi mereka, tahun lalu.

Data Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menunjukkan lebih 11 juta penduduk di utara Afrika memerlukan bantuan makanan, tidak termasuk 2.2 juta orang lagi di selatan Somalia yang dikawal Kumpulan Al-Shabaab, rangkaian militan al-Qaeda.

Bagaimanapun, Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah, minggu lalu mengumumkan mereka sudah mengagihkan makanan kepada 162,000 orang di kawasan diperintah pemberontak di selatan negara itu manakala agensi makanan PBB menambah jumlah bantuan makanan kepada mangsa berkenaan.

Sejak minggu lalu juga, Program Makanan Sedunia (WFP) sudah menghantar lebih 80 tan makanan kecemasan kepada anak-anak yang kekurangan zat di Mogadishu dan daerah Doolow di selatan Somalia.

Itu kisah kebuluran, nasib mangsanya mungkin berbeza dengan umat Islam di Palestin yang berpuasa ketika ancaman daripada rejim Israel tidak pernah terputus. Rejim tidak henti-henti melakukan keganasan dan sekatan tanpa mengira bulan puasa atau tidak.

Di Selatan Thailand, keganasan terus meningkat pada Ramadan dengan militan terus menyerang penduduk Islam. Minggu lalu saja, empat orang Islam ditembak dalam beberapa siri serangan termasuk guru agama berusia 39 tahun ditembak ketika mandi di rumahnya manakala sepasang suami isteri lingkungan 30-an dibunuh ketika menoreh getah di Pattani.

Di Yala, seorang sukarelawan tentera berusia 38 tahun ditembak ketika sedang memandu. Turut terbunuh seorang wanita yang menjual ikan di pasar pinggir bandar Narathiwat, 4 Ogos lalu.

Lain pula kisahnya di Iraq. Walaupun ada makanan untuk berbuka, panas melampau mencecah 52 darjah Celsius menjadi cabaran besar kepada umat Islam di sana. Suasana siang sepi kerana rakyat berkurung dalam rumah bagi mengelak cuaca panas yang boleh menyebabkan kulit seakan terbakar dan paru-paru mengecut.
 

Suhu di Iraq kali ini berbeza daripada biasa menyebabkan kerajaan mengisytiharkan cuti sehari pada hari pertama berpuasa bagi membolehkan kakitangan kerajaan berteduh di rumah masing-masing.

“Sejak kecil memang biasa cuaca lebih panas pada Julai dan Ogos, tetapi tahun ini suhu lebih panas dan lebih teruk lagi kerana bekalan elektrik dicatu menyebabkan kami tidak boleh berteduh dan menyejukkan badan dengan pendingin hawa.

“Namun apa juga suasana cuaca tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak berpuasa... mahu atau tidak, ibadat ini perlu dilakukan kerana ia sesuatu yang wajib,” kata Nawar Mohsen, 53, pemilik kedai cat kenderaan.

Pada hari kedua Ramadan, suhu di Baghdad meningkat kepada 51 darjah Celsius manakala di bandar selatan, Diwaniya, naik kepada 52.1 darjah Celsius. Ada rekod mencatatkan suhu di sesetengah kawasan di negara itu meningkat kepada 55 darjah Celsius.
Foto
Sekumpulan lelaki Plastine berbuka puasa dengan ala kadar.




Seperti dijangka, Ramadan di empat negara di Asia Barat iaitu Libya, Syria dan Yaman terus diancam pergolakan yang semakin memuncak dengan Syria dilihat menuju ke arah perang saudara apabila tentera kerajaan menembak penunjuk perasaan selepas solat Tarawih yang menyebabkan berpuluh-puluh orang cedera.

Begitu juga di Libya, umat Islam di sana berpuasa dengan ancaman serangan udara tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang mungkir janji untuk tidak menyerang pada Ramadan. Serangan udara terbaru dilapor menyebabkan anak lelaki pemimpin Libya, Khamis al-Gaddafi, 28, terbunuh.

Bagaimana pula nasib saudara seagama kita di Kashmir, Pakistan, Afghanistan dan beberapa negara lagi?





Source:http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Azab_nikmat/Article/index

___________________Cukupkah kita sekadar berpuasa?_____End
Up-dated Story-Klik here

CERITA BARU


Menarik! Mesti Baca!


Ada pertanyaan!!!!Jumpa pakar gang kami:klik here to read:
http://stewardjohn.com/


0 comments: