Sunday, September 18, 2011

BINTANG MAKIN PUPUS DI GALAKSI


18/09/2011-09:23pm

Salam 20 Syawal.
Tand2 ni jangan pula lupa....

__________________________

Bintang makin pupus di galaksi


2011/09/18



A star-forming region in a nearby galaxy, imaged by the Hubble Space Telescope. Image credit - NASA, ESA, STScI/AURA

http://www.physorg.com/news/2011-08-galaxies-gas.html



NEW SOUTH WALES: Penyelidikan mendapati semakin kurang bintang terhasil di seluruh galaksi dibandingkan lapan bilion tahun lalu. Keadaan itu membingungkan saintis sejak fenomena pembentukan bintang mula dipantau 15 tahun lalu. 

Apapun, punca semakin kurang bintang terhasil didedah sekumpulan penyelidik diketuai pakar astrofizik CSIRO, Robert Braun.
Mereka menyatakan, keadaan itu disebabkan galaksi semakin kehabisan gas iaitu kepulan awan molekul gas hidrogen yang menjadi asas pembentukan bintang.
Ada juga pihak mendakwa, hasil kumpulan penyelidikan diketuai Braun tidak lengkap kerana hanya meninjau galaksi gergasi. 
Robert Braun, astronomy and space chief at Australia’s government science agency CSIRO, said about one-third of the molecular gas vital for the formation of new stars had been used up and the skies were slowly dimming.
 

Robert Braun, astronomy and space chief at Australia’s government science agency CSIRO, said about one-third of the molecular gas vital for the formation of new stars had been used up and the skies were slowly dimming.

Photograph by: Handout, NASA


Tetapi, Braun tidak bersetuju dengan pandangan itu dan menyalahkan tenaga hitam iaitu unsur yang memacu perluasan alam semesta, sebagai satu lagi punca semakin kurang bintang terbentuk. 

Ia bukan berita baik untuk alam semesta, kata Braun yang menambah: Jika setiap galaksi pada masa ini menghasilkan bintang mengikut kepantasan semasa, proses pembentukan bintang akan tamat dalam masa satu atau dua bilion tahun. Jadi, tiada lagi bintang akan terbentuk selepas itu. 

Beliau membuat andaian itu berdasarkan pemantauan terhadap 11 galaksi yang mudah dilihat menggunakan teleskop CSIRO dekat Coonabarabran, di sini. 
Kesimpulan itu dicapai menerusi kerjasama dengan penyelidik lain di Akademi CSIRO dan Sains Angkasa, Universiti Australia Barat dan Makmal Teleskop Paris. 

Braun membandingkan data beberapa sumber itu membabitkan perkembangan galaksi terdekat. Kumpulan penyelidikannya membuat kesimpulan itu menerusi perbandingan galaksi yang ada sekarang dengan galaksi tua berusia lima bilion tahun. 

Dalam satu notis kepada Persatuan Astronomi Diraja, mereka menyatakan, tahap hidrogen menurun 10 kali ganda dalam tempoh lima bilion tahun. 

Kadar penurunan itu memang besar, kata Braun. Penemuan kumpulan diketuai Braun mengukuhkan hasil kajian awal tahun ini oleh satu lagi kumpulan diketuai Francoise Combes yang mengesan keadaan hidrogen di ruang utara dan khatulistiwa bumi, menggunakan teknik berbeza. 

Bagaimanapun, prosedur kajian analisa kami membawa kepada hasil penyelidikan yang lebih tepat. Kesimpulan kami adalah mutakhir, katanya. 

Pandangan Braun disokong ahli astronomi Australia, Andrew Hopkins. 

Mereka berjaya mengesan perubahan yang berlaku kepada gas itu mengikut tempohnya. Cara ukuran yang digunakan juga begitu teliti dan analisis dihasilkan menyeluruh. 

Jadi, ke mana perginya pula gas yang hilang itu? Hopkins berkata, gas itu masih ada. - Agensi 


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Bintangmakinpupusdigalaksi/Article/

____________bintang hilang di galaksi_______End

CERITA BARU

MENARIK! MESTI BACA!


Ada pertanyaan!!!!Jumpa pakar gang kami:klik here to read:
http://stewardjohn.com/

0 comments: