Wednesday, June 23, 2010

SIMPLE...TAPI BEST!!!

22/06/2010-11:34pm
Dah lama aku tak bawak korang kat dapur aku....sebenarnyer aku nie peminat giler masakan yang pedas.....aku
boleh makan masakan goreng,gulai,rendang,sup dan apa2 saje...asalkan ia pedas (tapi bukan dengan nisbah yang melampau!)....so...ini adalah masakan yang boleh disiapkan dalam 15 minit ...ayam goreng gaul cili api tumih darat!Berapi punya....ho..ho
Nie...lagi satu yang aku suka...ia semacam satu dessert selepas makan....namanya unik...bubur sum-sum..pasti semua taukan...ia boleh dikatekan satu makanan tradisional Melayu juge...nampak sangat simple dan macam tak menarik..tapi bila masuk kemulut ia bagai memberi satu inspirasi dan mood yang sangat touchable...yang membuat aku teringat zaman kanak2ku dan ia memang berbeza dengan bubur2 lain yang lebih komplek.Ada lemak,manis dan bau harum bila memakannya (ingat cerita animasi RATATOUILLA (tikus yang pandai memasak).....macam tulah perasaannya...huhu...is not joking!).Watch it then try it!!!
Enjoy Foods,I love it!..

8 comments:

azie said...

wow ayam goreng gaul cili api tumih darat mcm sodap ja assoy, mesti pedas... bubur sum-sum tu asal dari mna ek?? azie x penah mkn la, tp nmpak mcm sedap pula,, :)

ASSOYFINGER67 said...

azie;biasenyer bubur nie adalah hidangan simple...nak bagi kat jiran ke atas sebab2 tertentu misalnye anak lulus periksa...sebagai tanda kesyukuran ..so..tapauler sedekah...simple tapi bermakne...ade juga yang cakap ia berasal dari Indonesia...Rice Pudding namenyer..apapun ia sedap dan melambangkan kesucian...apapun yang penting ia sedap lemak bersantan...huhu

padin said...

woo sedap bubur sum sum tuh.. klu xde kuah dia, xlalu gak nak makan..Assoy, nak sepiring!!!

ASSOYFINGER67 said...

padin;amiklerrrr!

Nur Su'aidah said...

tak pernah ku makan. EMMM :)

ASSOYFINGER67 said...

Nur Su'aidah;mmm..aku ingat korang tau....takpe satu hari pasti korang rase,,,balik kg tanya ler otai..huhu

ASSOYFINGER67 said...

Bubur Sum Sum

Bahan-Bahan:
1 mangkuk tepung beras
1 biji kelapa(diperah sehingga santan
cair)
daun pandan
sedikit garam Kuah:
Gula melaka }masak gula melaka bersama
Air }air sehingga cair.
Cara:
Tepung beras dicampurkan dengan santan. Kemudian kacau hingga sebati biarkan cair.Bila sudah sebati @ rata(tidak berketul-ketul) tenggekkan di atas api yang sederhana. Masukkan daun pandan n garam secukup rasa(lemak). Kacau selalu kemudian masak sehingga pekat. Bila sudah masak, sejukkan di dalam bekas hidangan. Kemudian boleh makan bersama kuah yang disediakan.
Tambahan:
perah kelapa menggunakan air biasa(jangan guna air panas. Kepekatan kuah ikut kepada manis yang dikehendaki.

ASSOYFINGER67 said...

lupalak...hidangan sejuk lagi sedap...simpan kat peti ais tepung dan air gula tu dlu...selamat mencuba