Saturday, September 4, 2010

BILA ANGIN SYAWAL MULA MENGHEMBUS.......

04/09/2010-06:44am
Ramadhan semakin berlabuh dan angin Syawal mula bertiup ....surau2 dan masjid mula berkurangan jemaah terawihnya...manusia sibuk berterawih di bazaar2,pasar malam dan komplek membeli-belah....bila imam menjeling..syaf dibelakang hanya tinggal 2-3 baris sahaja..Ramadhan mula tunduk dan Syawal mula menyisip dalam setiap diri umat Islam...setiap tahun beginilah....walaupun umat Muhammad S.A.W itu tahu betapa Ramadhan umpama peti besi yang penuh dengan emas dan berlian...bulan yang penuh keampunan dan bila berdoa akan dimakbulkan..namun masih juga mereka mengejar Syawal yang tak pernah lari menanti di depan...aku tak terkecuali dari golongan ini yang kadang2 melebihkan nafsu dari ibadah...biarlah yang berlau itu berlalu...jika berjumpa Ramadhan lagi(jikalah..senyum) harap agar kita mengubah persepsi hari raya itu sebaik mungkin agar Ramadhan akan tersenyum sehingga ke malam yang ke 30....ingatan untuk kita bersama!
Suasana pinggir raya disambung dengan beberapa gambar agar boleh membuat kaorang semua teringat ayah dan ibu di kampung.....dan suasana semasa kita kecil,remaja atau dewasa...hari nie mem aku buat biskut peanut cookies...balik dari surau..aku tengok anak aku dah tido semuanya..tak larat hari nie..huhu..aku pun balik pukul 12.30am pagi tadi.....patutlah semua dah lentok..lagi pun mereka kena halang my youngest son yang dah pandai buat kerenah....agar tak melepasi garisan kuning kawasan kuih..hu..hu..kalau lepas..macam2 boleh jadi..itu yang penat tu..bila aku balik..aku terus tidurkan dia dengan sedikit
pujukan....alhamdulillah...dengan aku2 sekali  kong kalikong..heeeeee(sengih)..jom tengok kuihnyer...
 Kena pakai senjata api tau..krik2..krik...sampai 2.00am..huhu..cian mem aku..huhu..dalam pada tu dah 10 ketul aku rase...hu..hu!

Nieler dienyer.....!(dengan flash n w/o flash)


Tengokler tu...hero aku nie semedang tak puas hati bila ibunya buat kuih....hantu tetek ler katekan..ha..ha..nak kasi panas lagi..supaya korang tak sabar nak balik raya..tengok gambar tahun lepas nie K!
Psst:Bukak lagu dulu kat bawah tu..baru ada feeling !



Ini kat umah mertua aku 2009...apamacam nak lagi...tengok kat bawah...


Ni kat kampung aku..apamacam..terbakar tak..huhu...Ingat hari nie dah boleh pek baju sikit2..haha
SELAMAT MENUJU PINGGIRAN SYAWAL!!!!BALIK KAMPUNG..Yea..YEAHHH!hu..hu
(semua permainan bunga api ini diawasi oleh orang dewasa...kat belakang tu bro aku JB Blogger!hehe)

Was near....!was near..! Syawal will come.......be prepaid........!

19 comments:

Lagenda said...

Senak perut aku tgk muka ank ko tu tenung kuih raya sampai juling2 mata. Dah le duduk mencangkung cenggitu..muncung2 tu panjng!! tu betul2 puehati dpt rembat kuih raya tu!

Abu Luqman said...

dgr lagu nie teringat kat kampung ye.....itulah tandanya ramadhan akan berakhir..........

Iza said...

Belum sempat isi dlm balang,dah habis dulu la...rajin buat kuih.nasib baik wife tak bloging sama, kalau tidak, tak ada kuih raya....hehe
xpe...sabar dulu....coming soon.
Aku tak hairan sgt sekadar bunga api tu....sebab tiap2 tahun my hubby dah tempah bunga api merdeka 50 dan 100 letupan.
Tahun ni je kot x ada org jual.....sekadar mercun 4-5 papan dan bunga api. Aku kurang berminat benda ni semau....

Hariz said...

Bro raya balik mana tahun nie?


New Entry ProfHariz
Lagu Raya Pilihan Hati Korang?

ASSOYFINGER67 said...

Lagenda;heh..he..he!

Abu Luqman;Sedih dan gembira silih bergantikan....

ASSOYFINGER67 said...

Iza;hu..hu...wife main fb jer sikit2...dia tak bape minat..cuma chat kat kawan lama jer..
Mercun senang nak dapat..Merdeka tu tak silap 25,50,a68,500 pun ada tapi RM2000 ler satu huhu..aku beli juga..tapi taun nie aku dapat murah jer fasal kawan aku ada....Merdeka aku ambil 168...tapi apa yg penting suasana mesti meriah walaupun main bunga api..keselamatan pun nak dipantau...

ASSOYFINGER67 said...

Hariz;Balik dekat jer...Gugusan Hulu Selangor...Sg Dusun..tau tak!?

Melati Qistyna's Mummy said...

hehe, bestnyer, hr2 ade sajian sekut raya, wajin mem yea...psttt, cemana ngn sekut arab tuh, leh anto kek den ko? hahaha

hati2 men mercun yea :P

el said...

wahh meriah meriahhhhh
kalo kt umah den ni kan assoy sm lah meriahnye..lg2 laki den tu ha dia la sakan main mercun bola tu..ada tu dia g campak kt bwh umah kt dapur tu ms tu rmi mil n adik ipar duai dok buat ketupat..sekali menjerit deme hahahahaha
biasalah dok kt kpg ni lg meriah tgk budak2 main bunga api bising smpi pagi x sudahhhh..sekut ape tu assoy smpi 2pg kau siannye..hehehe

dulu den lg teruk beb..buat kuih siput dr kol 8mlm smpi 3 4 pg..ko tau lah nak wat kuih siput tu dah lah cinonit..haaa sok pg x leh bgn kahkahkahh keras kematu body :)

cik panadol said...

wah sangat jeles....nape la ramai sangat yang balik kampung awal sanagt ni...??!!

Zaer!! said...

Yuhuuuu..naik bulu remang bilo essey dengar lagi sudirman 2..wah!! xsabo nak balik da ni bang assoy..hehe

ASSOYFINGER67 said...

el;samalah...kalau bab mercun.anak aku tak seberapa...pakcik2nya yang over...kao tengokler adik aku JB tu,,,meriam kat kg dah ada tiga tunggu aku...mercun lagi tak taulah..huhu bila ada orang bakar mercun..kami pun lawan ler sampai tak larat...biasanya sampai raya ke3...pesta mercun akan meriah giler...koa buat kuih siput jual ker..?Yelah el itulah kenangan dan pengalaman hidupkan....

ASSOYFINGER67 said...

cik panadol;itulah hikmah Ramadhan...dan itulah pukulan Syawal..sebenarnya Panadol itu semua kerja Allah yang memulia kan hari itu..membuat orang rasa amat gembira atau sedih....

Zaer!!;lagu nie kalau dengar dalam keta mau tambah speed..tapi kalau dengar masa jem hati bengkek jer..tapi jem pun nikmat rayekan haha!

ASSOYFINGER67 said...

Melati Qistyna's Mummy;alah..target buat 6 jenis jer...mak aku dulu kalau buat puluh jenis..wajik biasa,wajik takek,dodol(arwah abah yang kacau)...apapun itu semua hanya kenangan cuma tahun lepas mak buat wajik untuk aku tapi kurang manis..takut kena diabetis..heee(sengih)

Afiq said...

hehe siap ade line kuning lagi tu.. huhu btul tu bro, makin nk dekat syawal, makin kurang orang kat masjid kan.. tpi yang penting puasa jgn ditinggalkan sebab itu yang wajib :)

ASSOYFINGER67 said...

Afiq;Yelah..betul tu afiQ!

dunspeak♥ said...

tak sabarnya nak balik kampung!! selamat hari raya ya.. :D

zulkbo said...

Tahun lepas beraya di kedah
tahun ini beraya di jengka
puasa sudah zakat pun sudah
beraya kita hindari prasangka

Lupakan sengketa bermaafan
dari hujung rambut ke hujung jari
halalkan kata-kata mana yang termakan
sesama muslim jauhi cakar-mencakari

ASSOYFINGER67 said...

dunspeak♥,sameler kite..he..he

zulkbo;same2ler kite bro..tang last tu..mesti nak di praktikkan..jangan gaduh2 sesama agama...kita mesti jadikan Aidilfitri ini untuk bersatu...aminnn!!!Selamat hari raya bro...semuapun...