Saturday, November 6, 2010

BIAR KU BAWA KORANG SEDIH...BACALAH

06/06/10-03:01pm

Biar ku bawa kao membaca sebuah cerita..yang ku ambil dari fb adik iparku.Aku berminat dengan cerita ini...tak kisahlah ia benar atau tidak tapi apa yang perlu adalah penghayatan dan pengajarannya....belajarlah bersedih dan menangis kerana ia amat baik untuk jiwa dan sifat kemanusiaan kita.....baca bila kamu ada masa..perlahan2 dan ketika berehat...silakan..


                       Mereka tak mengerti apa2......


'Abah.. bagilah balik tangan Ita"......................isk..isk...isk...

by Mentari Hidup on Friday, October 29, 2010 at 1:41am
Ini sebuah kisah yang bisa mengundang air mata siapa sahaja yang membacanya. Kisah ini saya dapat dari seorang rakan melalui e-mail. Setiap kali membaca kisah nie mesti bergenang air mata. Walaupu manusia memang sering melakukan kesilapan...mungkin ada kesilapan yang dilakukan boleh di maafkan atau diperbetulkan semula..dan mungkin juga ada kesilapan yang dilakukan bakal mengundang kekesalan yang tidak berpenghujungnya. Kerana itu Allah telah memberi akal kepada setiap manusia supaya boleh menilai menimbang dan berfikir sebaik-baiknya dalam melakukan sesuatu samada baik atau sebaliknya..terlajak perahu boleh diundur..terlajak perbuatan..sesal selamanya...


Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.

Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)

Childs...God Gifts.....yr child is more valuable from yr money...isn't it!?

21 comments:

Melati Qistyna's Mummy said...

sedey soy..... berjurai2 air mata ku...hukhukhuk

terima kasih kerana berkongsi

zulkbo said...

salam..
pengajaran buat kita semua
yang beranak nakal-nakal belaka ni..saya pun selalu juga balun je bila nakal sangat..he he
sayang-sayang juga,tapi realiti memang hilang akal juga di buatnya..

belalang hijau said...

salam assoy...
beberapa tahun sudah kisah nih pernahh di rulis oleh kolumnis mastika.jika tidak silap ini kisah benar...

memukul ank bukanlah satu cara didikkan yang berkesan.

semoga kisah ini menjadi teladan...

cik panadol said...

nak marah anak pun kne la berpada2...ikutkan marah, anak jd mangsa....

Abu Luqman said...

semoga ianya menjadi pengajaran kepada bapa bapa...akar berfikiran rasional apabila naik angin

Mijie said...

a'ah..sedih kan cerita nie..pukul anak bukan untuk lepaskan geram tp utk ia menjadi lebih baik..

klu terjadi mcm ni, menyesal pun dah tak berguna kn

zuanjoe said...

moga jd pengajaran.. bersabar dlm tindakan anda.. setiap yg berlaku ada hikmah Nya.

zuanxi

RedBoys said...

sedihnya kisah ni bro soy.. aku tak terkata apa bila baca.. kesian budak tu.. dia umur berapa bro soy? ibu bapa apa yg sanggup biarkan anaknya menderita smpi 4 hari.. huhu

ASSOYFINGER67 said...

RedBoys;yea..cerita nie aku baca sendiri banyak kali pun sedih gak..aku tak tau tapi dari jalan cerita umurnya antara 21/2 - 3tahun++....(sebab pandai bercakap)

krole said...

ya Allah~sdihnya cerita ini...tq assoy kerana sudi kongsi ceta ni ngan smua..amiklah ikhtibar dari ceta ni~

Pendekar Berkuda said...

kalau betullah cerita ni...sedih pendekar nak dengar...takkan lah sebab kereta kena conteng pun sampai macam tu sekali hukumannya... :(

✿....rossa alina....✿ said...

sedih kan??isk..isk..nanges da ni.. T_T

+akufobia+ said...

da berkali.sob.

NoRMie said...

sedih sangat.. kesian si anak tu..

ASSOYFINGER67 said...

ingatlah...syaitan suka orang yang marah dan tidak sabar...itu yang orang cakap bila marah lupa diri....minta dijauhkan....bila marah cuba beristhigfar....selawat..basuh muka dengan bacaan Bismillahirrahmannirrahimmm

S..U..D..@..I..S said...

begitulah jadi kalau nafsu menguasai iman...minta ALLAH jauhkan

ZilaJai said...

dh pnah bca kisah ni lam fb....mmg xsedar air mata mngalir mmbasahi pipi time tu...:(

CiK QiQi said...

aiyaaaaaaaaaa....harap je tua..bpngalaman la konon...tp fikiran xrasional langsung..xphm btul lelaki ni..kalo kete syyyyyyyyyyyyygggggggggggg sgt..kalo ank bni tu..calar sikit tak heran.lg die heran kt kete die

Dark Half said...

penah baca cter ni tapi x penah bosan utk baca lg.bukan soal lelaki syg kete atau pompuan syg perhiasan umah.bila amarah menguasai diri,apa2 pun boleh terjadi...

sedih bila teringat kisah ibu jerut kedua anak hingga mati dgn wayar seterika sbb marahkan suami yg dikatakan ada affair

ASSOYFINGER67 said...

Fikir sebelum marah...ingat sebelum kena....jgn sesal setelah berlaku...

ezzyra said...

sdeynye...huhu...