Thursday, November 25, 2010

dR.ASSOYFINGER67....PECAH PERUT >40 HINGGIT....SEBUAH PERKONGSIAN.....HU..HU!

24/11/2010-11:08pm
Cuti sekolah dah bermula....
Baju merah tu anak sulong aku...pakai cermin mata...

Cuaca dua tiga hari nie amat panas....hingga rasanya mencapai 33 darjah celcius....dalam cuaca panas begini kita seharusnya meminum air yang lebih banyak dari biasa (air putih yea...sekurang2nya 8 gelas sehari)..disamping itu kita mestilah banyak memakan buah-buahan agar kulit kita sentiasa lembab dan licin.Khasiat dalam buah2an akan menolong kita menjaga kesihatan dan kulit secara semulajadi...terutamanya kanak2..
TU..lar...fasal....tadi balik kerja..aku belilah buah RM40 hinggit.......campur2....aku selalu jugak beli...tapi hari nie aku beli banyaklah sikit...biasalah...nak tengok..agar gambar2 nie boleh buat korang relax sambil menikmati kebijaksaan Allah ...sambil tu kita cerita sikit khasiat buah tu sebagai penambah ilmu....jommmm
Epal merah 10biji/RM 10,oren 16biji/RM10,Delima 3 biji/RM5,epal hijau 16biji/RM10....ok  tak...
buah delima (pomegranate)

Buah delima adalah salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang kaya dengan unsur zat besi sebagaimana firman Allah: (Q:55:6)

Maksudnya :"Pada keduanya juga terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima. Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Dengan hanya sebiji buah delima mampu memberi khasiat yang banyak kepada kita. Buah Delima mempunyai kadar antioksidan yang paling tinggi diantara buah-buahan yang lain.

Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:

*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dr nyanyuk
*memberi tenaga
*elok utk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
*elok utk sistem penghadaman
*mngurangkan berat badan
*prevent morning sickness( utk org mengandung)
*memperelokkan rahim
*dll
copy from zwa

Memakan sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkankhasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan.
Epal hijau juga mengandungi kandungan serat yg amat tinggi, iaitu sebanyak lima gram utk setiap biji buah epal yg berukuran sederhana besar. Jumlah ini adalah tinggi dpd kandungan kebanyakan produk berasakan bijirin. Serat ini bermanfaat utk melancarkan pencernaan dan menurunkan berat badan. 

Selain itu, masalah sembelit yg biasanya menghantui golongan yg gemar berdiet kini tidak menjadi masalah lagi jika buah ini dimasukkan dalam menu harian anda.. Meskipun bermanfaat mengatasi masalah sembelit, buah epal juga berkhasiat utk meredakan cirit birit seperti mana yg diterangkan oleh Miriam Polunnin dlm bukunya bertajuk Healing Foods. Menurut buku tersebut, epal sgt bermanfaat sebagai ejen pencernaan. Buah ini hampir tanpa lemak dan kolesterol, sehingga sesuai sekali dimasukkan sebagai menu bagi wanita-wanita yg ingin berdiet. copy from:
sirloin skipper
Buah oren pula mengandungi banyak vitamin C,kabohidrat dan folat. 
Selain itu buah oren juga mengandungi postasium,kalsium,thiamin,niasin,vitamin B6,fosforus,riboflavin dan asid pantotenik. Amalan memakan sebiji oren bersaiz sederhana adalah mencukupi untuk keperluan tubuh manusia atau dibuat jus jika tidak mahu dimakan begitu sahaja.
Di salin dari Link:
my favourite jagung rebus...RM13/10pcs(teringat padin)hu..hu
Jagung adalah makanan berfiber tinggi..antara bahan2 dalam jagung:
Calories 77 ,Fat 1 g ,Saturated Fat <1 g, Cholesterol 0 mg, Carbohydrate 19 g, Protein 3 g, Dietary Fiber 3g, Sodium 13 mg, Vitamin C 5 mg, Folic Acid 41 micrograms, Niacin 2 mg dan Potassium 243 mg Rujuk:karlhidayat
Harap korang akan terhibur dan dapat manafaat dari pembacaan ini....ini bukan pecah panggung tapi pecah tekak..huhu (semua di beli di pasar malam )

Eats more fruits is a healthy way to practise...

14 comments:

ahfat said...

wahhh bnyknya buah.. nak satu bole?

cik panadol said...

suke makan buah tp malas nak kupas! haha

zulkbo said...

salam...
ermmm..yum yum.......
sedapnya buah delima tu,
layan buah kita hari ni ye?

el said...

kt penang ni kalo nk beli buah kat rock wok..kt situ dlm 10 bijik RM5 :)
x nah rs lg kot buah delima..harus torai ni ahaks

Jieda said...

Hmm..buah memang bagus untuk kesihatan tapi dah lama tak makan buah delima

Melati Qistyna's Mummy said...

huhuhu, dh lama x pekena buah delima...lama sgt2....dulu umah arwah nenek ade pokoknyer, tp skang dh kiok :P

x penah lak jumpe kt pasa mlm area umah neh...

ASSOYFINGER67 said...

ahfat;molehler..huhu(sengau)

cik panadol;itulah gunanya buah hati..buah gak..hehee

zulkbo;yelah..hari nie tak corner sikit huhu

el;untungler kao...carilah kat Extra's,kat Supermarket......

Jieda;Delima putih yang paling baik..ia boleh mencegah kanser...dengarnyer macam tu..kat kg aku ada tanam sepokok...

Melati Qistyna's Mummy;kaum India pun pandai memanafaatkan delima..tanyalah diaorang..huhu

padin said...

hahaha aku masih ngat kisah jagung ni assoy, waakaakaaa

ASSOYFINGER67 said...

padin;tak pasal2 kao bagi aku award...hakhak

DaHLia said...

huhuh dah lama xmakan delima...


Jom Baca Entry Dahlia: Jumlah Pendapatan dari Nuffnang

HAZWAN17 said...

saya peminat buah...
lagi-lagi buah-buahan tempatan

ASSOYFINGER67 said...

DaHLia;Welcome to you..huhu..thanks:)

HAZWAN17;mesti sihat nie huhu..

wachak said...

erk .. apa cer jagung ngan padin ??

ASSOYFINGER67 said...

wachak;saja nyakat padin ngan blog kuning dia tu..huhu