Sunday, January 2, 2011

SALAM..... DI 1ST SUNDAY 2011!

02/01/2011-09:58am
Salam......dan selamat pagi....semalam tolong mem buat wadeh...seperkara ,wadeh nie kacang dalnya kena tumbuk dengan lesung (selepas di rendam dan di tuskan)...jika pakai pengisar electric kita terpaksa bubuh air...so..ia akan basah dan kurang garing....resepinya...macam biasa jer...cari kat google...type jer Kuih wadeh...macam2 resepi korang boleh dapat..ok..makanan pembukaan 2011 aku...Ini resepi sebenar2nya:


WADEH TEPONG GANDUM



Bahan-bahan
14oz tepong gandum
4oz tepong wade (white urad flour)...carilah kat kedai mamak sure ade.....(Kalo kat Spore boleh beli kat kedai 
Rasool Serangoon Rd).
11oz air
1 1/2 sudu teh garam
Ajinomoto kalo suka
1 sudu besar yeast (instant yeast)
1 sudu teh potas
2 biji telor
1/2 sudu lada hitam ditumbuk halus
1 inc halia hiris halus **
150gm bawang kecil hiris halus **
3 tangkai daun kari hiris halus
2 batang lada hijau hiris halus

Udang hidup secukupnya
Minyak utk deep fry.

Note** kalau tak suka tergigit bawang/halia boleh diblend.

Caranya
Campurkan semua bahan di atas kecuali udang dan minyak dan biarkan selama sekurang-kurangnya 1 1/2 jam.

Cara Menggoreng.
Setelah diperap bahan akan mengembang. Oleh kerana adunan ni lembut dan melekat kat tangan,
sarungkan tangan kiri dengan plastic. Basahkan tangan kanan dgn air.
Ambil sejemput adunan dan tepekkan kat tangan kiri. Buat satu bulatan spt donut, letakkan udang diatasnya dan
perlahan-lahan masukkan dalam kuali ( minyak mesti banyak). Aromanya.. kalah mamak kat kedai you...

Note: Kena banyak praktis untuk menggoreng.....baru wadeh boleh cun..

Wadeh ni lembut dan sedap dimakan panas-panas bersama Cili Hijau  :)


Berbeza dengan aku...aku tak pakai tepung gandum...semata2 kacang dal jer (100% pure dal)....maklumlah dah 3 hari petiais aku rosak so..aku tak der beli stok untuk sayur basah...so aku guna apa yang ada jer...cili kering,balance daun kari,bawang ...apa jer yang ada..lepas entri nie baru nak pi pasar pasal semalam baru repaired (peti ais).Apa pun layanlah...jika kita nak buat apa2 resepi....jangan ikut sangat ...hentam jer...jangan risau..pasti jadi!!!Jom tengok apa jadi:
kacang dal dan rencah2 di campur...buat bentuk dan goreng..
Ini semalam....petang2 hujan ...layanlah wadeh...pagi nie..baru sebentar tadi....jom sarap 2011..
nasi lemak sotong BW..kih..kih...
END
Smile at 1st Sunday at 2011!

8 comments:

Cikmin said...

vavavava...vadehhh..ai loike... :P nanti buat lebih2 hantar kat rumah cikmin sikit nooo..

BezBuddy said...

aaarghhh...nak cube nak cube...balik umah nt wajib buat...hehehe

azie said...

waaa sodappp

Abu Luqman said...

salam kat penang kami panggil masalodeh

ASSOYFINGER67 said...

aha cik min sebut betul tu...memang cik min peka..huhu..AL masalavadeh kut..tapi sebenarnya kalau merujuk resepi2 dulu diaorang tulis "vadai"

CekLa said...

sambut new year makan wadeh??

ASSOYFINGER67 said...

CekLa;haha...mana sempat..huhu

el said...

wadehhhhhhhhhh giler kau tu fevret aku gak..sedapnye mkn panas2 time ujan2..time x ujan pun sodappppppppp...
ada lg satu tu ape nm ntah lupa plak tu pun sedap lapor le pulak