Sunday, January 23, 2011

AKU CEO LEMPENG DAN KARI -BERSARAPAN DENGAN ENAKNYA!!!HA!HA!

23/01/2011-01:23pm
Semalam "mem" masak kari ayam. Lama dah tak makan kari kat rumah,tu yang budak2 nie bertambah makan. Kari ayam adalah salah satu makanan kegemaran kami anak beranak.

Walaupun dah tengahari....entri aku kali nie masih berkisar pada sarapan pagi tadi.Bagi aku inilah sarapan yang paling murah selain meneguk air kosong dan makan pisang..huhu(ada ker orang buat macam nie).Hari ini (tadi) aku bersarapan lempeng.Bahan2nya mudah jer...satu kg tepung gandum dan garam..kari tu jangan kiralah...kalau korang bujang,beli jer sambal kat brother nasi lemak tu atau kuah kari ayam aatau kambing kat kedai mamak ,alah beli singgit dah ler,pas tu buat muka baik atau kesian...sure dapat lebih.ha..ha..kalau korang banyak duit atau terlebih duit dan tak standard makan lempeng,aku no comment...tapi aku rasa inilah sarapan yang paling enak aku bulan ini. Di Balakong ini ada sebuah restoran (aku lupa namanya,kat batu sebelas tak silap,ada menjual lempeng di cicah dengan sambal sardin.Restoran tu amat popular dan ramai orang2 standard datang ke situ,kesimpulannya lempeng nie pun makanan standard jugak yer..hak..hak..
Ok..mari buat lempeng...bahan2nya seperti aku katakan tadi...kuali panaskan dulu...dan masukkankan minyak masak 3 sudu besar...pusing kuali itu untuk meratakan minyak yang dituang tadi...tepung tadi hendaklah dibancuh dengan sedikit cair(taruk garam satu sudu besar...kacau pakai garpu sampai rata) supaya senang nak mengalirkannya kat dalam kuali nanti.Setiap tiga keping lempeng taruhlah sesudu besar minyak masak.Sekilo tepung boleh menghasilkan lebih kurang 25 keping lempeng.Oleh itu budgetlah agak2 berapa keping nak masak...Selain kari ia juga boleh dicicah dengan sambal,madu bagi kanak2...atau gula (tak berapa digalakkan)..

Untuk menghasikan bulat yang besar ,pegang kuali dan lenggangkan kuali itu supaya tepung yang cair
itu boleh mengalir keluar dan bulatan besar  terhasil...kecilkan api...
Boleh di hidangkan begini..
atau begini...

atau lebih kreatif begini....gulungkan lempeng yang telah masak tadi,
potong/hiriskan dengan pisau supaya jadi seperti kueh teow
dan banjirkan dengan kuah kari tadi ..best kan!

Apalagi....sesuai tak dengan selera korang..apapun kalau ada kuah durian lagi mari.satu lagi nak bagitau kalau anak2 tak tahan pedas...makan jer dengan madu lebah.Oklah..apapun aku rasa semua orang ada kenangan dengan lempeng.Aku rindu pada mu mak!!!!!


END


Malay Pizza.....Lempeng ..everyone got their history/memory about it...do you!!!? 

16 comments:

mr.curly said...

ha ! wa bru teringat nk wat..mmg nmpak sodap la bro..

zulkbo said...

salam Assoy..
memasak kena kreatif
baru nampak bertambah sedap..
anda memnag kreatif..1st time
saya nampak kuetiow lempeng
he he..best!

Melati Qistyna's Mummy said...

dl masa kecik2 pon mak kite slalu masak lempeng wat bekpes gak... makan ngan sambal bilis pon ok :P

br smlm hb ade cakap kt johor ade pasangan suami isteri berniaga lempeng, pendapatan RM500 SEHARI..... huhuhu

dyah pinky! said...

wah. dh lama sy xmkn lempeng. hehe. sedapnye. :)

Johari Hamzah said...

balik rumah nanti nak suruh ma buat.. :)

Lagenda said...

hok alahai..sama plak menu sarapan kita arini soy...
mmg sejiwa lah kita..tp anak2 mak makan dengan gula je..kari elek!

Abu Luqman said...

wow best bro....inum petabg pun best gak...hehe

si para para said...

waa sedapnya...
mana ada jual lempeng time mcm ni..ngdam nih

ADfeez said...

sedap!!!!
blh tru yg gulingkan lempeng tu...!!!!

tp kan smpai skg nie kalo aD buat lempeng tu failed!!!
asal nk terbalikkan je mst hancur.. hahahah..:P

ASSOYFINGER67 said...

ADfeez;Kuali mesti cukup panas dan minyak kelapa mesti ratakan kat atas permukaan kuali...pakai kertaspun bloeh..huhu..bila tepi lempemg dah garing ..pakai sudip dan terbalikkan..pastikan tengah lempemg jangan terlampau banyak tepung berkumpul..cubalah!

kak ina kl (1) said...

salam ziarah..dah lama tak buat lempeng..bestnya dapat cicah dengan kari ek

atie aizam said...

wah bro assoy.. yg bestnye yang gulung2 tu.. sgt menarik.. :)

shameel Iskandar said...

sedapnya lempang. dulu, saya kt kmapung, selalu jugak mak masak lempeng ni.

Yastro said...

Teringat gak mase zaman kecik2 dulu...

ASSOYFINGER67 said...

shameel Iskandar & Yastro;Ya...ianya
pasti menggamit memory silam..huhu

el said...

mil aku sllu sgt buat lempeng ni
baik lempeng pisang or kelapa
if kalo ada balance kuah kari yg smlm hahahaha