Wednesday, May 25, 2011

WORLD:SINGAPORE'S 1ST "HOME MADE" SATELLITE BEAMS IMAGES....(LAUNCH VIDEO)

25/05/2011-01:25am

Syabas buat Singapura..dalam diam2 dah buat satelite sendiri......kena waspada tu!

Satelit Singapura  mula beroperasi
2011/05/24

Singapore's First Locally-made Satellite Launched

SINGAPURA: Satelit makro pertama buatan Singapura, X-SAT, yang dilancarkan ke orbit pada 20 April lalu, mula beroperasi pada 5 Mei lalu dan sudah mengirim imej ke republik itu.
 

"Imej satelit ini akan digunakan untuk tujuan penyelidikan berkaitan penderiaan jauh," kata Prof Er Meng Hwa, bakal naib presiden dan provos madya kanan Universiti Teknikal Nanyang (NTU) dalam kenyataan hari ini.
Prof Er bertanggungjawab memulakan program kejuruteraan satelit NTU pada awal 1990-an.
NTU melaksanakan projek itu dengan kerjasama DSO National Laboratories untuk memupuk minat akademik dalam bidang penyelidikan dan pembangunan kejuruteraan di kalangan belia. 

X-SAT dipantau dan dikendalikan oleh sekumpulan saintis, penyelidik dan pelajar dari stesen kawalan misinya di Plaza Penyelidikan Teknologi NTU. 

Satelit itu akan mengelilingi orbit selama tiga tahun pada ketinggian 800 kilometer dan mengambil gambar untuk membantu saintis mengukur hakisan tanah dan perubahan alam sekitar serta mengumpul data kebakaran hutan dan pencemaran minyak di laut. - BERNAMA 
Source:http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SatelitSingapuramulaberoperasi/Article
_________________1st-homemadeSingaporeMicroSatellite________



1335fd87b66e6c2736cc361d55a1b3d7_330

SINGAPORE: Singapore has not yet joined the space programme bandwagon but its satellite capability is certainly gaining traction. The Nanyang Technological University has confirmed India's successful launch into space of Singapore's first locally built micro-satellite on Wednesday. University officials said the move did not signify any advanced space programme ambition. Rather, it was a testament to Singapore's enhanced satellite operations. The micro-satellite, named X-SAT, was one of the three that lifted off on board India's Polar Satellite Launch Vehicle PSLV-C16 at 12.42 pm Singapore time on Wednesday. The three satellites, which were launched into orbit 18 minutes after the rocket blasted off from the Satish Dhawan Space Centre launch pad in India, were meant to help scientists study and help manage natural resources. "We are delighted with the successful launch of S...



_________________1st-homemadeSingaporeMicroSatellite________

Singapore's first locally made satellite launched into space

0 comments: